Saknar du något? Tipsa oss här!

Hoppa till huvudinnehållet
>

Vatten & Miljö i Väst AB

Box 110
SE-311 22 Falkenberg

Besöksadress: Åkarevägen 10, Falkenberg

Epost: vivab@vivab.se
Tel: +46 (0)757-27 40 00

Ny villakund hos Vivab

Oavsett om du tar över en bostad eller bygger nytt kan det vara mycket att hålla reda på. Här har vi samlat det du behöver veta om ditt avfall, vatten och avlopp.

Ditt avfall

Abonnemang för hushållsavfall

Alla fastigheter där övernattning sker ska ha ett abonnemang för hämtning av hushållsavfall. Flyttar du in i en fastighet tar du över det befintliga abonnemanget. Om du bygger nytt är du välkommern att kontakta vår kundservice för att välja ett avfallsabonnemang  - Matavfall blir biogas, Egen varmkompost eller Osorterat avfall.

Hämtning av ditt hushållsavfall

Du som har ett året-runt-boende ska ha hämtning av ditt hushållsavfall året om. Ditt hushållsavfall hämtas varannan vecka på en schemalagd dag som beror på vilket område du bor i. Under storhelger kan din hämtningsdag förändras. Då informerar vi här på vår webbplats och via sms.

Återvinningskort för att lämna avfall

Välkommen till Vivabs fem återvinningscentraler, du behöver ett återvinningskort.  Som villaägare har du 15 besök på ditt kort. Besöken ingår i den avgift du betalar för hanteringen av ditt hushållsavfall. 

Ditt vatten

Håll koll på vattenförbrukningen

Du som har kommunalt vatten eller avlopp är kund hos Vivab. Det kan vara en bra idé att läsa av vattenmätaren regelbundet, då kan du känna dig trygg med att din faktura stämmer överens med din konsumtion över äret. Dessutom är det ett bra sätt att hålla koll på att inga läckor uppstått i din hus. Om du själv ska lämna in vattenmätarställningen eller om den avläses automatiskt beror på vilken slags mätare du har.

Egen brunn

Har du egen brunn för privat bruk? Då är det du själv som har ansvaret för att dricksvattnet är säkert att dricka och behöver ta prover.

Slam

Har du en slamavskiljare, sluten tank, minireningsverk eller annan enskild avloppsanläggning så töms den av Vivabs upphandlade entreprenör.

Tömning ska ske minst en gång per år. Den brukar planeras in ungefär vid samma tidpunkt varje år. Du får en avisering via sms eller e-post cirka två veckor i förväg.

Kontakta oss

Vivabs kundservice
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Telefon: 0757-27 40 00

Telefontider:
Måndag: kl. 8-12 & 13-17
Tisdag: kl. 8-12 & 13-17
Onsdag: kl. 8-12 & 13-17
Torsdag: kl. 8-12 & 13-17
Fredag: kl. 8-12 & 13-15

Har du ett fritidshus?

Har du ett sommarboende behöver du få ditt hushållsavfall hämtat under sommarhalvåret. Hämtning sker varannan vecka mellan vecka 14 och 38 alternativt 15 och 39. Under storhelger kan din hämtningsdag förändras.

I ditt abonnemang  för avfallshantering ingår åtta besök på någon av Vivabs återvinningscentraler.

Bor du i lägenhet?

Hyr du en fastighet eller en lägenhet ska du kontakta din hyresvärd för att få ett återvinningskort. Bor du i bostadsrätt är det ordföranden i bostadsrättsföreningen som tillhandahåller korten.