Meny
VA-anmälan för VA-föreningar
Anmäl en ny VA-förening
Om du vill starta en ny VA-förening ska en VA-anmälan för samtliga fastigheter lämnas in till Vivab minst sex månader innan önskat anslutningsdatum.
Lägga till fastighet till befintlig VA-förening
Om du önskar att ansluta ytterligare en eller flera fastigheter till en befintlig VA-förening ska VA-anmälan lämnas in till Vivab minst tre månader innan önskat anslutningsdatum.
För dig som fastighetsägare
Du som fastighetsägare behöver lämna in underlag till din VA-förening. Det du behöver lämna in till din VA-förening är:
- En ifylld VA-anmälan.
- Ritningar märkta med fastighetsbeteckningen som visar planlösning för samtliga byggnader som ska anslutas.
- Ritningar märkta med fastighetsbeteckningen som visar utvändiga ledningsförläggningar mellan den inkopplingspunkt som VA-föreningen anlägger till den aktuella tomten och byggnaderna på tomten.
- Hur många bostadsenheter som ska anslutas.
- Den sammanlagda bruttoarean för de verksamhetsbyggnader som ska anslutas.
Tänk på att även friggebodar, Attefallshus och gäststugor som både har toalett och kök/pentry/kokvrå räknas som en bostadsenhet.
Det här behöver VA-föreningen göra
Det är VA-föreningen som samlar ihop information från fastighetsägarna och skickar till Vivab. Föreningen behöver även lämna in:
- En uppdaterad ritning över VA-föreningens ledningsnät.
- En ifylld blankett som heter ”Redovisningsmall VA förening samfällighet”. Blanketten får du genom att mejla
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. om du bor i Varbergs kommun ochDen här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. om du bor i Falkenbergs kommun.
Följande uppgifter behövs för att fylla i redovisningsmallen:
- Samfällighetens/Föreningens namn
- Organisationsnummer
- Kontaktperson för samfälligheten/föreningen.
- Fastighetsbeteckning för de fastigheter som ska ingå.
- Adresserna för fastigheterna som ska ingå.
- Antal bostadsenheter för varje adress/fastighet.
- Antal gäststugor med både toalett och pentry för varje adress/fastighet.
- Antal kvadratmeter bruttoarea för varje adress/fastighet.
- Vilka tjänster varje adress/fastighet ska anslutas till (dricksvatten, spillvatten och dagvatten).
- Tomtyta för adressen/fastigheten.
Den kompletta VA-anmälan skickas sedan till:
Vivab
Box 110
311 22 Falkenberg
eller via epost:
Håll oss uppdaterade om VA-föreningens framtid
För att informera Vivab om önskemål om tillägg av framtida anslutningar så använder ni ”Redovisningsmall VA förening samfällighet”.
Kontakta oss
Vivabs kundservice
E-post:
Telefon: 0757-27 40 00
Telefontider:
Måndag: kl. 8-12 & 13-17
Tisdag: kl. 8-12 & 13-17
Onsdag: kl. 8-12 & 13-17
Torsdag: kl. 8-12 & 13-17
Fredag: kl. 8-12 & 13-15
Policy för fastigheter utanför vårt verksamhetsområde
Mina sidor
Här kommer du till Mina sidor.