Meny
Din vattenmätare
Vattenmätare används för att veta vilken mängd vatten som förbrukas i ett hushåll eller en fastighet. Avläsningen av mätaren ligger till grund för din faktura. Vi debiterar en uppskattad förbrukning baserad på dina tidigare avläsningar.
Du ansvarar för mätarplatsen
Du som ansöker om kommunalt vatten och/eller avlopp måste ordna en plats där Vivab kan montera en vattenmätare, en så kallad mätarplats. Det är Vivab som äger själva vattenmätaren men du som fastighetsägare behöver sköta om mätarplatsen så att vår personal kan byta ut och kontrollera vattenmätaren.
Kraven som ska uppfyllas för din mätarplast beror på om du ska installera en första vattenmätare eller om det redan finns en mätare på platsen.
Håll koll på förbrukningen
Genom att ta en titt på din mätare lite då och då får du enkelt koll på hur mycket vatten du använder och kan göra justeringar för att spara på dricksvattnet. En plötsligt hög förbrukning kan tyda på att du har en läcka. Upptäcker du den snabbt kan du undvika både större vattenskador och en hög vattenfaktura.
Kostnaden för vatten
Kostnaden du ser på din faktura baseras på en grundavgift och en förbrukningsavgift.
Grundavgiften är en årlig fast avgift, som baseras på vilka vattentjänster du använder (dricks-, spill- och dagvatten), hur många och stora vattenmätare du har. En villa har den minsta modellen av mätare, därmed den billigaste årsavgiften.
Förbrukningsavgiften är en rörlig avgift, som varierar utifrån de vattentjänster du använder, och grundas på den mängd dricksvatten din vattenmätare registrerar.
Kontakta oss
Vivabs kundservice
E-post:
Telefon: 0757-27 40 00
Telefontider:
Måndag: kl. 8-12 & 13-17
Tisdag: kl. 8-12 & 13-17
Onsdag: kl. 8-12 & 13-17
Torsdag: kl. 8-12 & 13-17
Fredag: kl. 8-12 & 13-15
Vattenmätare för bara spillvatten
Du som endast använder kommunalt spillvatten har också en vattenmätare. Det är för att mäta utkommande mängd spillvatten, vilket baseras på mängden förbrukat dricksvatten.