Meny
Inventering av uppgifter för VA
Varför görs inventeringen?
Vi inventerar uppgifterna för att du och vi ska vara trygga med att informationen är rätt. Det är viktigt att vi har uppdaterade uppgifter av flera anledningar. Till exempel ger de oss vägledning inför framtida byggnation och de säkerställer att du som kund får rättvis avgift.
Rätt uppgifter för en hållbar framtid
Inventeringen ger oss underlag för att skapa mer hållbara lösningar - både ekonomiskt och miljömässigt.
Med information om hur många och hur stora fastigheter som är anslutna till våra ledningssystem kan vi på ett bättre sätt dimensionera våra anläggningar. Det handlar om att producera tillräckligt mycket dricksvatten och om att ta hand om spill- och dagvatten. Uppgifterna ger oss också viktig vägledning för utbyggnad av ledningsnäten i framtiden.
Rätt uppgifter för en rättvis avgift
Uppgifterna som inventeras ligger till grund för hur mycket varje kund ska betala för sitt VA. Vivabs kostnader för investeringar och underhåll av reningsverk, vattenverk och ledningsnät måste täckas av taxorna, alltså de avgifter som du och alla andra som är anslutna till kommunens VA betalar.
Avgifterna ska fördelas på ett rättvis sätt mellan alla som är anslutna och därför baseras de på den nytta varje fastighet har av VA-anläggningen. För att dessa avgifter ska vara rättvist fördelade är det därför viktigt att vi har rätt information om lokalyta och/eller antal bostadsenheter för varje ansluten fastighet.
Hur görs inventeringen?
Vi jämför uppgifterna i vårt kundsystem med de uppgifter som finns i andra register om fastigheter, till exempel bygglovsritningar eller bygganmälan. Det kan handla om att du byggt ut din fastighet, utökat din tomtyta eller byggt en verksamhetslokal på din tomt.
Uppgifterna vi jämför är bostadsenhet, bruttoarea (BTA) och tomtyta. Du kan läsa mer om dessa uppgifter och hur de kan göra att vårt register behöver uppdateras här: Bygga till eller bygga om - Vivab.se
Inventeringen görs områdesvis utifrån olika typer av fastigheter. När det är dags för din fastighet får du ett brev från oss i brevlådan. När inventeringen sedan är färdig får du ett nytt brev där du kan se om dina uppgifter stämmer eller om vi behövt uppdatera dem.
Hur blir du som kund involverad?
Om uppgifterna för din fastighet stämmer kommer du inte att påverkas av inventeringen. Om dina uppgifter behöver uppdateras kan det leda till en återbetalning eller extra debitering av tidigare avgifter.
Inventeringen kommer framöver att bidra till att varje fastighet debiteras rättvist utifrån korrekt och aktuell information.
Projektets prioriteringsordning
Inventeringen kommer att pågå under flera år. Det är svårt att bedöma hur lång tid varje delmoment kommer att ta och därför kan vi inte veta exakt när olika typer av fastigheter kommer att inventeras.
Vi planerar att inventera olika grupper av kunduppgifter enligt nedanstående prioriteringsordning:
- Bostadsenheter och bruttoareor hos företag och verksamheter. Påbörjas 2025.
- Bostadsenheter och bruttoareor i VA-föreningar. Påbörjas tidigast 2027.
- Bostadsenheter och tomtytor i exempelvis källare och gäststugor hos privatpersoner. Ännu oklar tidsprognos.
Kontakta oss
Vivabs kundservice
E-post:
Telefon: 0757-27 40 00
Telefontider:
Måndag: kl. 8-12 & 13-17
Tisdag: kl. 8-12 & 13-17
Onsdag: kl. 8-12 & 13-16
Torsdag: kl. 8-12 & 13-17
Fredag: kl. 8-12 & 13-15
Vad är bostadsenhet?
En bostadsenhet är en fristående byggnad/del av byggnad. Det vill säga att man kan stänga om sig. Det ska också finnas en toalett och ett kök/pentry/kokvrå. Ett exempel på en bostadsenhet är en vanlig villa eller en gäststuga. Ett flerfamiljshus med flera lägenheter består av flera bostadsenheter.
Vad är bruttoarea (BTA)?
Bruttoarea (BTA) beräknas när en byggnad inte är avsedd för boende. Det kan till exempel vara en kontorsbyggnad, en industri eller en idrottshall. Det kan också vara en del av ett bostadshus där verksamhet bedrivs, exempelvis en frisörsalong i anslutning till bostaden.