Saknar du något? Tipsa oss här!

Hoppa till huvudinnehållet
>

Vatten & Miljö i Väst AB

Box 110
SE-311 22 Falkenberg

Besöksadress: Åkarevägen 10, Falkenberg

Epost: vivab@vivab.se
Tel: +46 (0)757-27 40 00

Meny

Bevattningsförbud

Vid hög vattenförbrukning, låga grundvattennivåer eller en stor vattenläcka kan vi behöva införa ett så kallat bevattningsförbud. Det görs för att säkerställa att vi kan fortsätta leverera dricksvatten till mat, hälsa och hygien. Här kan du läsa om vad som gäller om ett bevattningsförbud införs.

Detta gäller vid bevattningsförbud

Du ska bara använda dricksvatten till mat, hälsa och hygien. Detta ska du göra sparsamt och du ska inte använda vattnet till något annat. 

Det kommunala dricksvattnet är ett livsmedel och en av samhällets allra viktigaste resurser. Vi kan bara lösa en vattenbrist om vi alla hjälps åt. Vid ett bevattningsförbud uppmanas alla att avstå från användning av kommunalt dricksvatten till sådant som inte är nödvändigt för mat, hälsa och hygien. 

Vid ett bevattningsförbud får kommunalt dricksvatten inte användas till

  • Bevattning av gräsmattor, blommor eller annan växtlighet med vattenslang eller vattenspridare. Bevattning får ske med vattenkanna.  
  • Bevattning av fotbollsplaner, tennisbanor och liknande.  
  • Att fylla pooler eller byta ut vatten i pooler, badtunnor, barnbassänger eller spabad.  
  • Tvätt av exempelvis fasader, fordon med mera (varken med vattenslang eller högtryckstvätt).  

Bevattningsförbud kan införas av olika anledningar

Vi tar ett beslut om ett bevattningsförbud när det finns risk att dricksvattnet inte räcker till. Det kan bero på låga grundvattennivåer eller att användningen av dricksvatten är för hög så att våra vattenverk inte kan producera tillräckligt med vatten. Vi följer nivåerna noga, särskilt under vår och sommar då många använder mer dricksvatten än vanligt.

Om vattnet tar slut

Om vattnet tar slut innebär det att vi har tomma vattenledningar. Då får du inget vatten i kranen, du kan inte spola i toaletten eller duscha. I ett sådant läge behöver vi använda så kallat nödvatten. Det innebär att Vivab ställer ut tankar med dricksvatten där du själv får hämta vatten, en så kallad nödvattentank. Vi använder normalt ca 140 liter vatten per person och dygn. Om vi måste hämta vatten via tankar blir det ransonering av dricksvattnet enligt livsmedelsverkets rekommendationer, vilket är 3-5 liter vatten per person. 

Tomma vattenledningar skapar också problem för räddningstjänsten. Om en brand skulle uppstå måste vatten från andra källor användas, vilket försvårar arbetet. 

När vattnet kommer tillbaka 

Efter att det har varit tomt i ledningen och vattnet kommer tillbaka införs kokningsrekommendation av dricksvattnet vilket innebär att du måste koka allt vatten till mat och dryck innan det används. Enligt Livsmedelsverkets regler måste det finnas godkända vattenprover innan vattnet får användas som vanligt. Detta tar minst tre dagar.

Kontakta oss

Vivabs kundservice
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Telefon: 0757-27 40 00

Telefontider:
Måndag: kl. 8-12 & 13-17
Tisdag: kl. 8-12 & 13-17
Onsdag: kl. 8-12 & 13-17
Torsdag: kl. 8-12 & 13-17
Fredag: kl. 8-12 & 13-15

Vattenläget just nu

Här kan du läsa mer om tillgången på vatten just nu.