Saknar du något? Tipsa oss här!

Hoppa till huvudinnehållet
>

Vatten & Miljö i Väst AB

Box 110
SE-311 22 Falkenberg

Besöksadress: Åkarevägen 10, Falkenberg

Epost: vivab@vivab.se
Tel: +46 (0)757-27 40 00

Meny

Ny kund hos Vivab

Oavsett om du tar över en bostad eller bygger nytt kan det vara mycket att hålla reda på. Här har vi samlat det du behöver veta om ditt avfall, vatten och avlopp.

Ditt avfall

Abonnemang för hushållsavfall

Alla bostäder där övernattning sker ska ha ett abonnemang för hämtning av hushållsavfall. Om du tar över en bostad tar du också över de befintliga abonnemangen. Om du bygger nytt behöver du kontakta vår kundservice för att teckna ett avfallsabonnemang, antingen "Matavfall blir biogas" eller "Egen varmkompost".

Hämtning av ditt hushållsavfall

Ditt hushållsavfall hämtas varannan vecka på en schemalagd dag som beror på vilket område du bor i. Under storhelger kan din hämtningsdag förändras. Då informerar vi här på vår webbplats och via sms till dig som har ett mobilnummer kopplat till din adress eller som har registrerat dig för sms vid driftstörning på vivab.se/sms.

Körkort för att lämna avfall

Välkommen till Vivabs fem återvinningscentraler. För att att besöka oss använder du ditt körkort. 15 fria besök är kopplade till ditt hushåll.

Ditt vatten

Håll koll på vattenförbrukningen

Du som har kommunalt vatten och/eller avlopp är kund hos Vivab. Det kan vara en bra idé att hålla koll på din vattenmätarställning regelbundet, då kan du känna dig trygg med att din faktura stämmer överens med din förbrukning över året. Det är också ett bra sätt att säkerställa att du inte har fått någon läcka.

Egen brunn

Har du egen brunn för privat bruk? Då ansvarar du själv för provtagning av ditt vatten. Har du frågor kring provtagning, kontakta ett ackrediterat laboratorium.

Ditt slam

Har du en slamavskiljare, sluten tank, minireningsverk eller annan enskild avloppsanläggning så töms den av Vivabs upphandlade entreprenör.

Tömning ska ske minst en gång per år. Den brukar planeras in ungefär vid samma tidpunkt varje år. Du får en avisering via sms eller e-post cirka två veckor i förväg. Säkerställ att Vivab har dina kontaktuppgifter via e-tjänsten Lämna kontaktuppgifter för slamavisering.

Du kan läsa mer om hur en slamtömning fungerar och vad du som kund behöver förbereda inför tömning här: Slam - vivab.se

Kontakta oss

Vivabs kundservice
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Telefon: 0757-27 40 00

Telefontider:
Måndag: kl. 8-12 & 13-17
Tisdag: kl. 8-12 & 13-17
Onsdag: kl. 8-12 & 13-17
Torsdag: kl. 8-12 & 13-17
Fredag: kl. 8-12 & 13-15

Har du ett fritidshus?

Har du ett sommarboende behöver du få ditt hushållsavfall hämtat under sommarhalvåret. Hämtning sker varannan vecka mellan vecka 14 och 38 alternativt 15 och 39. Under storhelger kan din hämtningsdag förändras.

15 fria besök är kopplade till ditt hushåll och du kommer in på Vivabs återvinningscentraler med ditt körkort. Är ni flera ägare, behöver detta registreras via vår e-tjänst "Registrera fler ägare till fritidshuset för besök på återvinningscentralen"

Bor du i lägenhet?

Hyr du en fastighet eller en lägenhet kontaktar du din  hyresvärd för information kring hantering av ditt avfall och för frågor om din kostnad för vatten. Bor du i bostadsrätt är det din förening som du vänder dig till.