Meny
Våra avfallstjänster
Abonnemang
Det finns tre abonnemang att välja mellan. Alla abonnemang består av två delar, en grundavgift och en viktavgift. Avgifterna täcker kostnaderna för avfallshanteringen, både för hushållsavfallet och på återvinningscentralerna.
Har du inte valt abonnemang kan du göra det via Mina sidor. Är du osäker på vilket abonnemang du har kan du kontakta vår kundservice.
Här är de tre abonnemang du kan välja mellan:
Matavfall blir biogas
Abonnemanget "Matavfall blir biogas" innebär att du har ett grönt kärl för restavfall och ett brunt kärl för matavfall. Båda kärlen blir tömda varannan vecka av en sopbil med två separata fack, ett för restavfall och ett för matavfall. I abonnemanget ingår papperspåsar avsedda för matavfall och en påshållare. Detta är det abonnemanget som flest väljer och det som gör bäst nytta för miljön.
Egen varmkompost
Abonnemanget "Egen varmkompost" innebär att du har en egen varmkompost och ett grönt kärl för restavfall. Ditt matavfall lägger du i varmkomposten. Du måste själv köpa behållaren för varmkomposten och ansvara för skötseln av den. Tänk på att du måste anmäla varmkompost till Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun.
Övriga tjänster
Hämtning av farligt avfall
I stället för att lämna ditt farliga avfall på återvinningscentralen kan du som bor i villa eller fritidshus beställa hämtning av ditt farliga avfall i en röd box avsedd för just farligt avfall.
Om du inte har en sådan kan du hämta en på återvinningscentralen (en per hushåll). I den taxa du betalar för avfallshämtning ingår fyra hämtningar per år. Du kan beställa hämtning via Mina sidor.
Exempel på farligt avfall:
• färg
• kemikalier
• nagellack
• mindre elektronik prylar
• spillolja
• oljefilter
• små ljuskällor
• termometrar
• glykol
När du beställer hämtning, tänk på att:
- det farliga avfallet ska få plats i den röda boxen som är avsedd för farligt avfall. Om du inte har en sådan finns det att hämta på återvinningscentralen (en per hushåll).
- förpackningar ska vara hela och det ska framgå vad de innehåller.
- ställa boxen vid dina kärl när du beställt hämtning.
- hämtningen sker inom tio arbetsdagar efter beställning.
Hämtning av grovavfall
Har du svårt att själv köra ditt grovavfall till återvinningscentralen? En gång per år kan vi komma och hämta grovavfall vid din tomtgräns om du har ett abonnemang hos oss.
Vad ingår i tjänsten?
- Vivab hämtar ditt grovavfall vid din tomtgräns.
- Beställ hämtningen senast vecka 32.
- Vi hämtar två kubikmeter grovavfall för 300 kr.
- Hämtningen sker en gång per år under veckorna 34–35.
Tänk på att beställa tjänsten i tid (senast vecka 32) för att vara säker på att beställningen kommer med. Beställningen gör du genom vår kundservice. Du behöver då ange vilken typ av avfall som ska hämtas.
För att vi ska kunna hämta avfallet får det inte vara tyngre, eller större än att det kan hanteras av två personer.
Du kommer bli uppringd ett par dagar innan vi kommer för att hämta ditt avfall, så kom ihåg att lämna ditt telefonnummer i beställningen.
Vad räknas som grovavfall?
Grovavfall är avfall som är för tungt, skrymmande eller har andra egenskaper som gör att man inte kan eller ska slänga dem i en säck eller ett kärl. Det kan vara till exempel:
- Möbler
- Vitvaror
Kontakta oss
Vivabs kundservice
E-post:
Telefon: 0757-27 40 00
Telefontider:
Måndag: kl. 8-12 & 13-17
Tisdag: kl. 8-12 & 13-17
Onsdag: kl. 8-12 & 13-17
Torsdag: kl. 8-12 & 13-17
Fredag: kl. 8-12 & 13-15