Saknar du något? Tipsa oss här!

Hoppa till huvudinnehållet

Vatten & Miljö i Väst AB

Box 110
SE-311 22 Falkenberg

Besöksadress: Åkarevägen 10, Falkenberg

Epost: vivab@vivab.se
Tel: +46 (0)757-27 40 00

Återvinningskort för företag

  • Göm från sök: Nej
  • Sökord: återvinningskort företagskort företag
  • Ingress: Som företagare i Varbergs och Falkenbergs kommuner måste du använda ett företagskort för att få lämna avfall på återvinningscentralen. Du betalar per besök enligt gällande taxa. Besöken faktureras i efterhand.
  • Datum för faktagranskning: 15 Januari
  • Mina sidor:

Meny

Återvinningskort för företag

Ansök om företagskort

Företag och anda juridiska personer såsom ideella föreningar, ägare till flerbostadshus eller bostadsrättsföreningar kan ansöka om ett återvinningskort för sin verksamhet genom att fylla i e-tjänsten Beställ återvinningskort till företag. Det första kortet är kostnadsfritt, men behöver du fler kort tillkommer en avgift på 100kr exklusive moms per kort, enligt gällande taxa.

Kortets giltighetstid

Kortet gäller tillsvidare eller tills dess att det byts ut av Vivab. När du vill sluta använda ditt kort kontaktar du personalen på återvinningscentralen eller vår kundtjänst för att avaktivera kortet.

Anmäl förlust eller stöld

Tänk på att återvinningskortet är en värdehandling. Som företagare är du betalningsansvarig för kortet. Anmäl direkt ett borttappat eller stulet kort till vår kundservice.

Om företaget ändrar bolagsform eller adress

Det är viktigt att vi har rätt uppgifter om ditt kort. Om ditt företag ändrar bolagsform eller adress, kontakta vår kundservice.

  • E-tjänster

    Här kommer du till e-tjänsten

Bra att veta

  • Som företagare är det företagskortet du ska använda när du besöker återvinningscentralen, inte ett körkort eller ett återvinningskort för privathushåll
  • Den totala vikten får ej överstiga 3,5 ton eller 3 kbm per besök.
  • Det tillkommer en taxa på 44:- (exkl. moms)/m3 för ris och 72:- (exkl. moms)/m3 för trä som överstiger 3m3.

Mer att läsa

Avfall för företagare

  • Göm från sök: Nej
  • Ingress: För dig som har ett företag, verksamhet eller flerfamiljsfastigheter gäller speciella regler inom återvinning och avfall.
  • Datum för faktagranskning: 15 Januari
  • Mina sidor:

Meny

Avfall för företagare

Alla företag och verksamheter är enligt lag skyldiga att sortera ut sitt avfall. Det inkluderar matavfall, plast, papper, metall, glas, farligt avfall och el-avfall. Sedan 2024 gäller även krav på att förpackningsavfall ska sorteras ut separat och lämnas till entreprenör som du själv väljer.

Du kan inte lämna ditt företags förpackningar på en återvinningsstation utan behöver lämna dina förpackningar på en mottagningsplats.

Avfallsabonnemang

De som har en verksamhet eller äger flerfamiljsfastigheter kan bara välja abonnemanget ”Matavfall blir biogas”.  

I abonnemanget "Matavfall blir biogas" får du bruna kärl avsedda för matavfall och gröna kärl avsedda för restavfall. I abonnemanget ingår papperspåsar (9-liters) och en hållare avsedd för dessa påsar samt papperssäckar (45-liters). Vi har även säckställ, trattar och avrinningskit som kan beställas mot en kostnad enligt prislista. Hör av dig till oss om du vill beställa.

Alla ska sortera ut matavfallet

Det abonnemang som tidigare hette ”Osorterat avfall” finns inte längre då alla, enligt ny lagstiftning, ska sortera ut sitt matavfall. Undantag görs endast för verksamheter med godkänd dispens.

Restavfallet för sig

Som restavfall räknas till exempel det som blir efter städning från gemensamma utrymmen som lunchrum eller toaletter.

Förpackningar får inte läggas i restavfallet utan ska sorteras utifrån material – pappersförpackning, plastförpackning, metallförpackning färgat och ofärgat glas samt tidningar.

Har du större mängder restavfall kan en container vara ett alternativ. Du är välkommen att höra av dig till oss för rådgivning.

Avfallsentreprenör och vill samla in förpackningar och returpapper?

Vivab har infört ett auktorisationssystem för insamling av förpackningar och returpapper från flerbostadshus. Intresserade entreprenörer kan ansöka om att bli auktoriserade och teckna avtal med Vivab och därefter erbjuda insamling till flerbostadshus, bostadssamfälligheter och samlokaliserade verksamheter..

Ansök om auktorisation

Ansökan kan ske löpande. Entreprenörer som uppfyller kraven i föreskrifterna (se nedan) har möjlighet att ansöka om auktorisering. Så här gör du:

  1. Ladda ner ansökningsformuläret nedan
  2. Fyll i formuläret och låt behörig firmatecknare signera det
  3. Skicka det med e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Märk ämnesraden med texten ”Ansökan om auktorisation av förpackningar och returpapper”

Dokument

Skyltmaterial

Material körkort på återvinningscentralen

Material A3

Material A4

Material 30x30 cm
  • Mina sidor

    Här kommer du till Mina sidor.

Mer att läsa

Kostnad för avfall

Meny

Kostnad för avfall

Hämtning av hushållsavfall 

Alla fastigheter i Varbergs och Falkenbergs kommuner måste ha ett abonnemang för hämtning av hushållsavfall. I vissa fall kan man få dispens från Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen, detta är något du själva ansöker om. Alla fastigheter måste betala en grundavgift, även fastigheter befriade från hämtning. Alla helårsabonnemang får hämtning 26 gånger per år, medan du som väljer ett fritidsabonnemang får hämtning 13 gånger per år.

Välj mellan tre olika abonnemang  

  • Matavfall blir biogas 
  • Egen varmkompost
  • Osorterat  

Matavfall blir biogas

I abonnemanget ingår ett brunt kärl för matavfall på 140 liter och ett grönt kärl för restavfall på 190 liter. Detta är det abonnemanget som de flesta av våra kunder väljer och det som är bäst för miljön. 

  • Kostnad i Falkenbergs kommun

    Avgifter enligt taxa för 2025.

    • Grundavgiften: 1279,82 kronor per år
    • Viktkostnaden: 4,55 kronor per kilo 
  • Kostnad i Varbergs kommun

    Avgifter enligt taxa för 2025.

    • Grundavgift: 1135,26 kronor per år 
    • Viktkostnaden: 4,55 kronor per kilo

Varmkompost

Abonnemanget varmkompost innebär att du fortfarande har ett grönt kärl för restavfall på 190 liter, men i stället för ett brunt kärl för matavfall har du en egen kompost.

Tänk på att abonnemanget ”Egen varmkompost” innebär att du måste anmäla att du använder varmkompost till Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun och att du själv köper och sköter behållaren. En handläggningsavgift tas ut av Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun.

  • Kostnad i Falkenbergs kommun

    Avgifter enligt taxa för 2025.

    • Grundavgiften: 1463,54 kronor per år  
    • Viktkostnaden: 7,10 kronor per kilo
  • Kostnad i Varbergs kommun

    Avgifter enligt taxa för 2025.

    • Grundavgift: 1297,44 kronor per år 
    • Viktkostnaden: 7,10 kronor per kilo

Osorterat

Abonnemanget osorterat innebär att du endast har ett kärl för allt ditt avfall. Då slänger du både det restavfallet och ditt matavfall i det gröna kärlet. Då alla, enligt ny lagstiftning, ska sortera ut sitt matavfall kommer detta abonnemang att upphöra under 2026.

  • Kostnad i Falkenbergs kommun

    Avgifter enligt taxa för 2025.

    • Grundavgiften: 2418,82 kronor per år  
    • Viktkostnaden: 8,75 kronor per kilo
  • Kostnad i Varbergs kommun

    Avgifter enligt taxa för 2025.

    • Grundavgift: 2113,11 kronor per år 
    • Viktkostnaden: 8,75 kronor per kilo

Slamtömning

Kostnaden för slamtömningen finns angiven i avfallstaxa för hämtning av hushållsavfall för respektive kommun.

Återvinningscentraler

Det är olika regler för privatpersoner och företag som besöker våra återvinningscentraler. I Varberg och Falkenberg behöver privatpersoner använda sitt körkort och företag ett företagskort, men det är bara företag som betalar för sina besök. Privatpersoner har 15 fria besök kopplade till , det gäller oavsett om du bor i villa, fritidshus eller sitt hushåll. Om du som privatperson har använt alla dina besök för året kan du självklart fortfarande lämna avfall på återvinningscentralen men då mot en avgift på 250 kronor per besök enligt gällande taxa.

Trädgårdsavfall

I ett flertal områden i Varbergs och Falkenbergs tätorter erbjuder vi abonnemang för hämtning av trädgårdsavfall. Kostnaden för hämtning av trädgårdsavfall finns i broschyren Taxa återvinningscentraler och grönavfall. 

Avfallstaxor

Detta går pengarna till

Grundavgiften du betalar går till:

  • drift av återvinningscentraler
    Insamling och hantering av farligt avfall
  • täckning av deponier
  • administration och utveckling

Den rörliga avgiften du betalar finansierar:

  • insamling
  • transport
  • behandling av hushållsavfallet
  • Mina sidor

    Här kommer du till Mina sidor.

Mer att läsa

Tömning av slam

  • Göm från sök: Nej
  • Ingress: Vivab har det övergripande ansvaret för slamtömning i Varbergs och Falkenbergs kommuner. Om du har en slamavskiljare, sluten tank, minireningsverk eller annan enskild avloppsanläggning så ska den tömmas genom Vivab. Vi i vår tur anlitar en entreprenör – Pettersons Miljö som sköter all tömning.
  • Datum för faktagranskning: 15 Januari
  • Mina sidor:

Meny

Tömning av slam

När kommer slambilen?

Slamtömningen utförs oftast under samma period från år till år. Vill du veta under vilken period din nästa slamtömning är beräknad eller se din återkommande hämtningsdag av ditt hushållsavfall? Välj din kommun nedan och skriv in gatuadress och nummer för att se när vi tömmer dina kärl. Observera att tömningsdagen kan tillfälligt ändras vid helger och röda dagar.

⇒ Just nu har vi förseningar i slamtömningen och din beräknade vecka (den du hittar i sökningen nedan) kanske inte stämmer. För att få aktuell information om din nästa tömning registrera dina kontaktuppgifter i e-tjänsten Lämna kontaktuppgifter för slamavisering så får du en avisering via sms eller mejl när det är dags.

  • Falkenberg

    Fyll i gata och nummer, välj din adress. Vill du ha en pdf klickar du på ladda ner. Hittar du inte din adress är du välkommen att kontakta vår kundservice Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • Varberg

    Fyll i gata och nummer, välj din adress. Vill du ha en pdf klickar du på ladda ner. Hittar du inte din adress är du välkommen att kontakta vår kundservice Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.


Boka om tiden för tömning

Behöver du omboka tiden eller beställa en extra tömning tillkommer en avgift enligt gällande taxa. Ombokning eller beställning gör du via vår e-tjänst på Mina sidor eller via vår kundservice.  

Vill du ha en längre intervall mellan dina tömningar behöver du ansöka om detta hos Miljö och hälsa i respektive kommun. Ansökan är förenat med en kostnad. 

Säker tömning av din slambrunn

För att vi ska kunna hämta ditt hushållsavfall och tömma din slambrunn behöver vi tillsammans se till att det sker på ett säkert sätt.  

Säker tömning kan innebära att de som utför arbetet inte behöver backa sitt fordon och då riskerar att köra på personer eller egendom i omgivningen. Det är därför viktigt att du säkerställer att fordonen kan köra och vända säkert där du bor.

Behövs akut slamtömning kväll eller helg?

Kontakta Petterssons Miljö
Tel: 035 - 260 42 00

Din brunn töms inom 24 timmar. Utöver den ordinarie tömningsavgiften tillkommer en avgift för akut tömning. Du kan också vända dig till Petterssons Miljö om du har specifika frågor om din tömning.

  • Mina sidor

    Här kommer du till Mina sidor.

Hur vet jag att det är dags för tömning?

Sluten tank

Det brukar lysa en lampa vid tanken som visar när den är full och i behov av tömning. Tänk på att se över din tank så att larmanordningen fungerar. Kontakta Vivabs kundservice för beställning av slamtömning.

Slamavskiljare

Tömning av slamavskiljare ska ske minst en gång per år enligt kommunernas renhållningsordning. Du får ett meddelande cirka en vecka innan vi kommer och tömmer slamavskiljaren.

Dokument

Digital avisering

Vi vill minska våra pappersutskick och kommunicera mer digitalt! Sedan 1 oktober 2023 aviserar vi din slamtömning enbart via e-post eller sms – inga fler pappersaviseringar.

För att du ska få reda på när slamtömning är planerad behöver du ange e-post och mobilnummer. 

Lämna kontaktuppgifter här via vår e-tjänst

Du behöver ha ditt personnummer och ditt kundnummer (finns på din faktura) tillgängligt när du loggar in.

Mer att läsa

Återvinningscentraler

Meny

Återvinningscentraler

Vi finns i Varberg och Falkenberg

Vivab ansvarar för återvinningscentralen Sandladan i Falkenberg, Ullareds återvinningscentral, Holmagärde återvinningscentral i Varberg samt återvinningscentralerna i Veddige och Tvååker. På vår startsida www.vivab.se kan du se vilka som har öppet idag. Veckans öppettider ser du på respektive centrals sida.

Här kan du lämna olika slags material, farligt avfall, el-avfall och grovavfall. Vår personal på plats guidar dig gärna rätt.

Använd ditt körkort för att komma in

Nu är det körkortet du som privatperson använder för att komma in på återvinningscentralen. Det ersätter ditt återvinningskort och skannas vid kortläsaren precis som tidigare.

Alla hushåll har 15 besök per år, oavsett om du bor i villa, lägenhet eller har ett fritidshus. Vid varje årsskifte nollställs antalet kvarvarande besök och 15 nya kan användas under året.


  • Du som inte har svenskt körkort

    För dig som inte har körkort, men har ett svenskt personnummer, kan Freja eID vara ett bra alternativ. Det är en statligt godkänd e-legitimation. Ladda ner appen Freja eID, registrera dig och använd sedan den digitala ID-handlingen i mobiltelefonen när du besöker återvinningscentralen. Läs mer och ladda ner appen på Freja eIDs webbplats.

    Vill du hellre använda ett återvinningskort kan du beställa det via vår e-tjänst Beställ återvinningskort - person utan körkort. Ett återvinningskort per hushåll kan beställas.

  • Du som är företagare

    Som företagare är det företagskortet du måste använda när du besöker en återvinningscentral. Har ditt företag inte något företagskort kan du ansökan om det via e-tjänsten Beställ återvinningskort till företag. 

  • Du som äger flerbostadshus

    Från 17 april ska personer som bor i hyreslägenhet eller bostadsrätt använda sina körkort för att komma in på återvinningscentralen. Detta innebär att du som fastighetsägare inte längre hanterar några återvinningskort för boende. 

    Behöver du ett återvinningskort för din verksamhet? Då kan du beställa ett företagskort via vår e-tjänst Beställa återvinningskort till företag.

    Har du sedan tidigare ett återvinningskort för företag kommer du att få ett nytt i brevlådan under våren. Läs mer under informationen för företagare här på sidan.

  • Du som bor i hyreslägenhet eller bostadsrätt

    Nu kan du som bor i hyreslägenhet eller bostadsrätt besöka våra återvninningscentraler med ditt körkort. Varje hushåll har 15 fria besök per år.

    Har du inget svenskt körkort kan du beställa ett nytt återvinningskort via vår e-tjänst Beställ återvinningskort - person utan körkort

    Om du inte är folkbokförd i kommunen kan du registrera ditt körkort via vår e-tjänst Registrerar mitt körkort - ej folkbokförd i kommunen

    Har du frågor är du välkommen att höra av dig direkt till oss på Vivab.

  • Du som bor/har fritidshus nära Halmstad kommun

    På Halmstads återvinningscentraler behöver du ett HEM Besökskort för att komma in.

    Du som har ett HEM-kort som använts under 2023 och 2024 kan fortsätta att använda det. Du behöver inte söka om ett nytt kort. Kort som inte använts under dessa år är makulerade.

    Behöver du ett HEM-kort kan du ansöka om det på Vivabs webbplats i vår e-tjänst Ansök om att lämna avfall i annan kommun

    Du som ansökt om ett HEM-kort kommer att få det skickat hem till dig.

  • Du som bor/har fritidshus nära Kungsbacka kommun

    För att kunna lämna avfall i Kungsbacka behöver du först göra en ansökan i vår e-tjänst Ansök om att lämna avfall i annan kommun

    Du som besöker Kungsbackas återvinningscentraler använder där ditt körkort eller, om du inte har något, Vivabs återvinningskort.

  • Du som har skyddad identitet

    Du som har skyddad identitet är välkommen att höra av dig till oss, telefon 0757 27 40 00, så hjälper vi dig.

  • Du som äger en sommarstuga

    15 besök är kopplade till ditt fritidshus och du kan besöka återvinningscentralen med ditt körkort.

    Är ni flera ägare till fritidshuset, kan ni lägga till dessa via vår e-tjänst Registrera fler ägare till fritidshuset. Efter att de övriga ägarna lagts till, har även de tillgång till besöken som är kopplade till fritidshuset.

    Stuga i stugägarförening

    Du som har en stuga i en stugägarförening, där föreningen står för det gemensamma avfallsabonnemanget, får ett nytt återvinningskort av din förening.

    Du som har en stuga i en stugägarförening och har ett eget avfallsabonnemang (egna kärl) kommer in på återvinningscentralen med ditt körkort. Om du inte har något körkort kan du beställa ett återvinningskort via e-tjänsten Beställ återvinningskort - person utan körkort.

  • Du som driver förening

    Idella föreningar och bostsadsrättsföreningar kan ansöka om ett företagskort för att kunna lämna avfall från verksamheten. Ansök via e-tjänsten Beställ återvinningskort till företag

  • Du som har badhytt i en förening

    Du som har en badhytt i en förening, där föreningen står för det gemensamma avfallsabonnemanget, har inget återvinningskort eller fria besök på återvinningscentralen kopplade till din badhytt.


  • E-tjänster

    Här kommer du till e-tjänsterna

Illustration på ett sopkärl

Hjälp att sortera?

I vår sorteringsguide kan du söka på olika sorters avfall. Du får hjälp med var och hur avfallet ska sorteras.

Till sorteringsguiden

Information om körkort till boende i flerbostadshus

Du som äger flerbostads kan här skriva ut flyers att dela ut och affisch att sätt upp.

Detta tar vi inte emot

Det finns en del avfall som du inte ska lämna på våra återvinningscentraler eller på en återvinningsstation.

  • Sprängämnen, vapen, ammunition lämnas till polisen.
  • Överblivna mediciner och läkemedel lämnas till apotek.
  • Hushållsavfall, det vill säga det som läggs i brunt eller grönt kärl.
  • Förpackningar lämnas på en återvinninsstation.
  • Farligt avfall från företag, till exempel tryckimpregnerat trä, kontakta annan aktör.
  • Stora mängder trä och ris från företag, max tre kubikmeter per besök.
  • Däck från större fordon såsom traktor, lastbil eller däck från företag tas inte emot.
  • Båtar lämnas till båtskroten.

Brännbart (som nu kallas energiåtervinning) i genomskinliga säckar

För att säkerställa korrekt sortering i våra containrar tar vi endast emot brännbart avfall/energiåtervinning i genomskinlig säck. Att avfallet är synligt medför en säker hantering och arbetsmiljö för vår personal.

Ta hand om dödsbo

Du som behöver lämna avfall från ett dödsbo, kan vända dig till personalen på återvinningscentralen för att få ett återvinningskort avsett för hantering av dödsbo. Kortet är laddat med 15 besök.

Mer att läsa