Saknar du något? Tipsa oss här!

Hoppa till huvudinnehållet
>

Vatten & Miljö i Väst AB

Box 110
SE-311 22 Falkenberg

Besöksadress: Åkarevägen 10, Falkenberg

Epost: vivab@vivab.se
Tel: +46 (0)757-27 40 00

Återvinning och avfall

Så här ansluter du din fastighet

  • Göm från sök: Nej
  • Ingress: Med kommunalt VA (vatten och avlopp) får du alltid kontrollerat dricksvatten av hög kvalitet och hållbar hantering av avloppsvatten. Processen för anslutning kan se olika ut men lite längre ner beskriver vi hur det vanligtvis går till.

Meny

Så här ansluter du din fastighet

Är du exploatör eller har en större verksamhet? Kontakta oss för en genomgång av just dina förutsättningar. Gör en förfrågan via mejl:

  • för ärenden i Varbergs kommun, mejla Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • för ärenden i Falkenbergs kommun, mejla Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Förändring på din fastighet

Som fastighetsägare är du enligt gällande VA-taxa avgiftsskyldig för förändringar som ansluts till kommunalt dricks-, spill- och dagvatten. En förändring kan vara:  

  • Nybyggnad  
  • Tillbyggnad  
  • Attefallshus   
  • Friggebodar med vatten eller avlopp  
  • Ändrat antal bostadsenheter eller bruttoareor 
  • Utökad tomtyta  

Anslutning till VA ingår inte i bygglovet du ansöker om hos kommunen. Du måste därför göra en separat VA-beställning till Vivab. En byggnad som redan är ansluten ger heller inte automatiskt lov att ansluta fler byggnader. Du måste därför ansöka om bygglov för varje ny VA-anslutning.   

För att ansluta en ny eller befintlig fastighet eller byggnad, följ dessa steg: 

  • Del 1: Förberedelser

    1. Ta reda på dina förutsättningar

    Om din fastighet ligger inom ett verksamhetsområde ska du ansluta till de vattentjänster som ingår. Ett verksamhetsområde är ett område där kommunfullmäktige beslutat vilka vattentjänster som ska finnas via kommunens ledningsnät. Du har rätt att få en anslutning vid din tomtgräns, med vissa undantag.

    Läs mer om verksamhetsområden och ta reda på om din fastighet ligger inom ett sådant här: Ansluta till vatten och avlopp - Vivab.se

    Vill du ha hjälp med att få rätt förutsättningar? Gör en förfrågan via mejl:

    • för ärenden i Varbergs kommun, mejla Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
    • för ärenden i Falkenbergs kommun, mejla Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

    2. Beräkna anläggningsavgift

    När du vet förutsättningarna kan du börja ta reda på vad det kommer att kosta. För att ansluta din fastighet till kommunalt VA debiterar vi en så kallad anläggningsavgift. Den bekostar de arbeten vi gör för att ansluta din fastighet.

    Här nedanför kan du göra en ungefärlig beräkning av avläggningsavgiften. Beräkningen gäller för nyanslutning av ett enbostadshus eller ett flerbostadshus inom verksamhetsområdet. Observera att detta endast är en ungefärlig beräkning.



    m2
    Summa, kronor inklusive moms:

    Du kan också skicka in en förfrågan till oss för att få reda på vad anslutningsavgiften blir:

    • för ärenden i Varbergs kommun, mejla Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
    • för ärenden i Falkenbergs kommun, mejla Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Del 2: Beställning

    3. VA-beställning

    När du vet vilka tjänster du ska ansluta till och när du har beräknat anslutningsavgiften är det dags att beställa din VA-anslutning. Du gör din beställning via vår e-tjänst: Beställ anslutning till kommunalt vatten och avlopp - Vatten & Miljö i Väst AB (vivab.se)

    4. Svar från Vivab

    När vi fått din VA-beställning handlägger vi ärendet för din fastighet. Vi tittar på hur det är möjligt att ansluta din fastighet och vi beslutar vad det kommer att kosta. Vi bedömer också hur lång tid det tar att ansluta din fastighet. Om det inte redan finns ledningar i ditt område måste vi först grävas ner dessa. Det kan göra att det tar längre tid.

    Om det inte skulle vara möjligt att ansluta din fastighet till önskade tjänster informerar vi dig.

    5. Kostnader för arbete vid fastigheten

    När du fått svar från oss behöver du veta vad det kommer att kosta att göra arbeten inom den egna tomten. Jämför offerter från olika entreprenörer och anlita sedan den du föredrar. Några av arbeten inom tomten är:

    • Ledningar från anslutningen i gatan till huset.
    • Mätarplats för vattenmätaren.
    • Egna anläggningar för vattentjänster som inte erbjuds av Vivab inom ditt verksamhetsområde, till exempel hantering av dagvatten.

    6. Din förbindelsepunkt

    Förbindelsepunkten är gränsen mellan den kommunala VA-anläggningen och din egen VA-installation. Den placeras oftast strax utanför fastighetsgränsen.

    7. Faktura

    När du fått kartan som visar var din förbindelsepunkt är placerad får du en faktura på anläggningsavgiften.

  • Del 3: Påbörja arbetet

    8. Dags att gräva

    Inom din tomt är du ansvarig för din egen VA-installation. Anlita en entreprenör som gräver ledningar från ditt hus till förbindelsepunkten. Entreprenören ska vara fackmannamässig och ha certifiering för säkert vatten. 

    Om din entreprenör behöver ha vatten under byggnationen gör du en beställning av det via: Beställ byggvatten - Vatten & Miljö i Väst AB (vivab.se) 

    9. Plats för vattenmätare

    Du behöver nu ordna en plats för vattenmätaren. Den monteras oftast inomhus, där vattenledningen kommer in i huset. Vivab äger vattenmätaren och platsen mäste därför vara godkänd av oss.

    Vi behöver utan kostnad kunna komma åt mätaren och det är bara Vivabs personal som får sätta upp, ta ned, kontrollera, justera, underhålla samt koppla till och från mätaren.

    Läs mer om mätarplatsen här: Installera första mätaren - Vivab.se

    10. Tid för installation av vattenmätare

    När allt är klart inom fastigheten och vi har fått din betalning av anslutningsavgiften så kontaktar vi dig för att montera vattenmätaren.

  • Del 4: Färdig installation

    11. Vivab godkänner din anslutning

    Om allt är som det ska sätter vi upp vattenmätaren och släpper på vattnet. Kom ihåg att det endast är våra vattenmätartekniker som får öppna ventilerna.

    Nu kan du börja använda VA-anläggningen.

    12. Ansluten fastighet

    När fastigheten är ansluten börjar du betala brukningsavgifter. De består av fasta avgifter och en rörlig del som är baserad på din vattenförbrukning.

    Du kan läsa mer om våra brukningsavgifter på vår webb: Kostnad för vatten och avlopp - Vivab.se 

    13. Framtida ändringar

    Kom ihåg att meddela oss om du gör förändringar inom fastigheten.

    En förändring kan vara: 

    • Nybyggnad  
    • Tillbyggnad  
    • Attefallshus   
    • Friggebodar med vatten eller avlopp  
    • Ändrat antal bostadsenheter eller bruttoareor 
    • Utökad tomtyta

    Om du framöver önskar nya vattentjänster - kontakta oss. 

Vad är en bostadsenhet?

En bostadsenhet är en fristående byggnad eller avgränsad del av byggnad som har kök och toalett.

Vad är bruttoarea?

Bruttoarea (BTA) är den del av en byggnad som används för verksamhet och alltså inte är avsedd att användas som bostad. Läs mer här.

Mer att läsa

Vi ser potential i gråvatten

  • Göm från sök: Nej
  • Ingress: Vivab är med i forskningsprojektet GREW – Återanvändning av gråvatten: Var, varför och hur? Syftet är att öka kunskapen om hur gråvatten, till exempel från bad, disk och tvätt (BDT), kan återanvändas i stället för att gå till spillo.

Meny

Vi ser potential i gråvatten

Projektet är en del av en större satsning på hållbar vattenhantering och har fått finansiering av Formas (ett statligt Forskningsråd för hållbar utveckling). Totalt elva projekt får dela på 170 miljoner kronor – och GREW är ett av dem. Det leds av forskare inom VA-teknik, kretslopp, kemi och statsvetenskap i samarbete med kommuner och VA-organisationer.

Viktigt för framtidens hållbara vattenanvändning

För att uppnå de globala hållbarhetsmålen behöver Sverige gå mot en mer hållbar vattenhantering och säker tillgång till vatten.

Vi behöver minska vår vattenförbrukning och hitta nya sätt att ta tillvara på vatten som inte behöver ha dricksvattenkvalitet, till exempel för bevattning eller toalettspolning.

Vivabs arbete och tidplan

Vivab deltar i projektets första del som handlar om att öka acceptansen för en separat hantering av gråvatten och nya gråvattenlösningar. Det gör vi genom analys, samarbete och aktiviteter i våra ägarkommuner:
2023: Nulägesanalys (enkäter och djupintervjuer)
2024–2025: Kunskapshöjande insatser och workshops
2026: Uppföljning och ny analys – har attityder förändrats?

GREW är ett viktigt steg mot ett mer hållbart samhälle där vi ser avloppsvatten som en resurs.

Mer att läsa

Tillfälligt utseende på fakturan

  • Göm från sök: Nej
  • Ingress: Just nu förändrar vi fakturan för att göra den mer överskådlig och lättläst. Röda minusbelopp kan förekomma på fakturan som kommer i april, det berör främst dig som har en verksamhet eller ett flerbostadshus. På fakturan som kommer i maj ska allt se ut som vanligt.

Meny

Tillfälliga justeringar på fakturan

Vi förenklar din faktura

Vi har nyligen förändrat utseendet på fakturan för att göra den mer överskådlig och lättläst. På fakturan som skickades i april kan det därför förekomma röda minusbelopp. Det berör främst dig som har en verksamhet eller ett flerbostadshus. På fakturan som kommer i maj ska allt se ut som vanligt.

Vad förändras?

Tidigare har din faktura visat en rad per kärl/abonnemang och en rad för varje tömning. Nu summeras dessa istället, så att du ser: 

  • En rad med avgiften per abonnemang - oavsett antal kärl/behållare 
  • En rad med den totala vikten för samtliga kärl/behållare under perioden 

Dessutom får fakturan tydligare rubriker och indelningar för att göra det enklare att hitta rätt information. 

Här nere hittar du exempel och förklaringar för förändringarna av fakturan.

Exempelfaktura med minusbelopp

Etta.pngHär visar de röda minusbeloppen en kreditering (ett avdrag) för mars månads avgifter.

Tvåa.pngEftersom vi nu slagit ihop tjänster i vårt system visas de istället med totalt antal på en rad istället för som tidigare, en rad för varje tjänst.

Denna månad faktureras alltså både mars och april, men eftersom vi också gjort ett avdrag för mars på motsvarande belopp betalar du inget extra.

Exempelfaktura med bättre struktur

Här har vi förändrat den övergripande strukturen genom tydligare benämningar, strukturerade kolumner och ordentliga enhetsangivelser.

Vi har till exempel:

Etta.pngnamngett abonnemangen utifrån storlek på kärlen och antalet tömningar per år.

Tvåa.pngförändrat benämningarna på viktavgiften så att det blir tydligt vilket kärl som tömts.

Trea.pngskapat enhetliga benämningar för att göra det enklare att utläsa hur dina kostnader fördelar sig. Du som har enskilt VA (vatten och avlopp) har endast en summering för avfallstjänster.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om din faktura kan du läsa mer här: Din faktura - Vivab.se

Mer att läsa

Säkerställer att dina ledningar är rätt kopplade

  • Göm från sök: Nej
  • Ingress: För att minska belastningen på vårt ledningsnät och våra reningsverk undersöker vi nu så att alla fastigheter är rätt kopplade.
  • Datum för faktagranskning: 15 Mars

Meny

Säkerställer att dina ledningar är rätt kopplade

Vårt ledningsnät är byggt för att ta hand om det vatten som kommer från våra hushåll, till exempel från duschar, handfat, toaletter, disk- och tvättmaskiner. Men många fastigheter har även vattnet från stuprör och dränering kopplat till vårt ledningsnät. Det gör att dagvatten och dräneringsvatten felaktigt kommer in i våra ledningar, detta kallar vi tillskottsvatten.

Vi har nu påbörjat ett arbete med att kontrollera anslutningarna till alla fastigheter i Varberg och Falkenberg. Det är ett omfattande projekt som kommer att pågå under lång tid. Under 2025 är vi i Derome och Veddige. När det är dags för din fastighet får du ett brev av oss i god tid före den planerade undersökningen. 

Så går undersökningen till

Du som är fastighetsägare får ett brev av oss som talar om när det är dags för undersökning i ditt område. Vi  anlitar en entreprenör som gör jobbet på uppdrag av Vivab. De behöver gå in på din fastighet. Endast tomten behöver beträdas så du behöver inte vara hemma vid tidpunkten. 

Det finns flera olika sätt att hitta felaktigt anslutna ledningar. Vår entreprenör kommer använda någon, eller flera av dessa metoder hemma hos dig:

  • Rök - vi skickar in ofarlig teaterrör i ledningarna för att se var den kommer ut. Beroende på om vi rökfyller ledningar för dagvatten eller spillvatten kan rök komma ut även om dina ledningar inte är felkopplade. 
  • Färgat vatten - vi fyller på med färgat vatten för att kunna följa flödet i vårt ledningsnät och se var vattnet tar vägen. 
  • Filmning - vi går in med en kamera i ledningarna för att se hur de är kopplade. 

Beroende på område så används olika arbetssätt. Under arbetet kan det även hända att röken tränger in i ditt hus. Röken är ofarlig och vädras enkelt ut. För att undvika att den tränger in kan du fylla på alla vattenlås i dina golvbrunnar med vatten.

Vad händer efter undersökningen?

När vi får rapporterna från vår entreprenör sammanställer vi resultaten innan vi kontaktar dig. Du får ett brev av oss oavsett om dina ledningar är rätt anslutna eller om du behöver göra en åtgärd. 

Har du ledningar som är felaktigt anslutna behöver de åtgärdas. I brevet från oss finns den information du behöver för att kunna gå vidare med din åtgärd. 

Mer att läsa

Vision och värdegrund

  • Göm från sök: Nej
  • Sökord: vision värdegrund livsplats tillgängliga vägledande inspirerande trygg och hållbar livsplats
  • Ingress: Vi skapar en trygg och hållbar livsplats tillsammans med dig. Genom innovativa och ansvarsfulla lösningar för vatten, avlopp och avfall bygger vi en bättre framtid.

Meny

Vision och värdgrund

Vår vision: En trygg och hållbar livsplats

Vår vision 2040 - en trygg och hållbar livsplats - handlar om att forma en framtid där hållbarhet och trygghet går hand i hand. Vi arbetar för att säkerställa rent dricksvatten, effektiv avloppsrening och smart resurshantering.

Genom innovation och samverkan skapar vi bättre förutsättningar för dig och kommande generationer.

Trygghet

Vi levererar säkra och pålitliga tjänster som du kan lita på.

Hållbarhet

Vi driver utvecklingen för ett cirkulärt samhälle och underlättar för en miljösmart vardag.

Livsplats

Vi skapar en bättre livsmiljö för nuvarande och framtida generationer.

Våra värderingar

För att nå vår vision bygger vi vår verksamhet på tre starka värderingar:

Vägledande

Vi tar ansvar för samhällsutvecklingen och driver på för smarta, hållbara lösningar. Genom kunskap och engagemang hjälper vi våra kunder att minska sin miljöpåverkan.

Tillgängliga

Vi är närvarande, lyhörda och delaktiga. Vi förstår våra kunders behov och skapar förutsättningar för en mer hållbar vardag – tillsammans.

Inspirerande

Vi utmanar, förbättrar och gör det möjligt att leva mer miljösmart. Vi ser till att goda intentioner blir verkliga handlingar.

Tillsammans bygger vi en trygg och hållbar framtid.

Mer att läsa