Saknar du något? Tipsa oss här!

Hoppa till huvudinnehållet
>

Vatten & Miljö i Väst AB

Box 110
SE-311 22 Falkenberg

Besöksadress: Åkarevägen 10, Falkenberg

Epost: vivab@vivab.se
Tel: +46 (0)757-27 40 00

Det här gör Vivab vid en kris

  • Göm från sök: Nej
  • Ingress: På Vivab har vi rutiner och planer för att hantera oförutsedda händelser som påverkar dricksvattnet.

Meny

Det här gör Vivab vid ett längre avbrott i vattenleveransen

Om vi inte kan leverera vatten via våra ledningar kan vi köra ut tankar med dricksvatten till våra kunder. Det kallas nödvatten. Detta kan exempelvis behövas om vi skulle råka ut för en större vattenläcka eller om dricksvattnet i ledningsnätet är obrukbart på grund av bakterier eller annat. 

Samhällsviktig verksamhet prioriteras

När vi kör ut nödvattentankar levereras dessa först till samhällsviktig verksamhet. Det är till exempel sjukhus, vårdcentraler, äldreboenden, skolor och förskolor. Det kan därför ta många timmar, upp till ett par dagar innan nödvattentankar ställs ut till alla platser för allmänheten. Du behöver se till att du har tillgång till vatten så att du klarar dig på egen hand de första dagarna vid ett långvarigt avbrott. 

Information om händelsen

Våra huvudsakliga kanaler vid en driftstörning är vår webbplats och via sms. Beroende på händelsens omfattning informerar vi även via våra kommuners webbplatser, Sveriges radio P4 Halland, Facebook samt via Myndighetsmeddelande.

Mer att läsa

Enklare betalning

Meny

Enklare betalning

E-faktura

E-faktura är en elektronisk faktura som skickas till din internetbank, där du kan se den. Alla betalningsuppgifter är redan ifyllda, du behöver bara godkänna betalningen. Tjänsten är kostnadsfri men du behöver vara ansluten till en internetbank.

Skaffa e-faktura via din internetbank:

Logga in på din bank och följ instruktionerna för e-faktura. För att hitta oss som fakturautställare kan du behöva söka på vårt namn. Enklast är att söka på "Vivab". Du får då upp två alternativ: 

  • Varberg Vatten/Vivab – för dig som bor i Varberg
  • FBGs vatten&renh/vivab för dig som bor i Falkenberg

Autogiro

När du ansluter dig till autogiro slipper du tänka på förfallodatum. Dina fakturor betalas automatiskt på förfallodagen. Det enda du behöver göra att se till att du har tillräckligt med pengar på kontot dagen innan. Du får ett besked i din brevlåda i god tid innan. Ansluter du dig till e-faktura får du ditt besked till din internetbank istället.

Anslut dig till autogiro i fem enkla steg

  1. Logga in på din internetbank.
  2. Leta upp autogiro. Oftast hittar du informationen om autogiro under samma flik där du betalar dina fakturor.
  3. Sök efter Vivab och välj sedan FAVRAB för Falkenbergs kommun eller VAVAB för Varbergs kommun. Hittar du inte oss via din bank ber vi dig kontakta din bank.
  4. Ange ditt betalarnummer (kundnummer).
  5. Signera. Klart!

Har du inte internetbank går det bra att kontakta vår kundservice.

Kombinera e-faktura och autogiro

Du kan också kombinera e-faktura och autogiro. Då kommer fakturan skickas elektroniskt till din internetbank och beloppet dras automatiskt utan att du behöver godkänna den, samtidigt som din e-faktura sparas där.

Kivra

Kivra är en digital brevlåda och kan jämföras med den vanliga fysiska brevlådan. Om du är ansluten till Kivra kommer din faktura digitalt i Kivra, det är både klimatsmart och säkrare. 

För dig som idag får din faktura via e-faktura/e-postfaktura fortsätter det som tidigare, även om du är ansluten till Kivra. Vill du istället ha fakturan i Kivra ska du avanmäla e-faktura via din bank och e-postfaktura till oss på Vivab.

  • Mina sidor

    Här kommer du till Mina sidor.

Mer att läsa

Din faktura

Meny

Din faktura

Så här läser du din faktura:

Fakturans övre del

En del av en faktura med nummer och viss information i fet text.

Etta.pngVivab, Vatten & Miljö i Väst AB, fakturerar för anläggningsbolagen i respektive kommun. I Falkenbergs kommun fakturerar Vivab på uppdrag av Falkenbergs Vatten och Renhållnings AB och i Varbergs kommun görs det på uppdrag av Varberg Vatten AB. På fakturans övre del till vänster hittar du Vivabs postadress och kontaktuppgifter till kundservice.

Tvåa.pngI det övre högra hörnet finns viktiga uppgifter för betalningen: fakturanummer, OCR-nummer och förfallodatum. Här hittar du också ditt kundnummer.

Trea.pngI fältet nedanför ser du vilken adress fakturan gäller.

Vatten och avlopp

Du som har kommunalt VA (vatten och avlopp) har en rubrik för detta på din faktura.

En del av en faktura med vatten och avloppskostnader.

Etta.pngHär hittar du mätarnumret som är specifikt för just din vattenmätare. Här ser du också din beräknade årskostnad och årsförbrukning samt mätarställning från den senaste avläsningen. I den beräknade årskostnaden ingår grundavgift, förbrukningsavgift och bostadsenhetsavgift.

Tvåa.pngFörbrukningsavgift är kostnaden för det vatten du använt under den period fakturan gäller. Om ingen avläsning skett under perioden visar båda kolumnerna beräknad förbrukning. Om en avläsning gjorts kommer kolumnerna istället att ange det avlästa värdet och då justeras kostnaden utifrån det.

Trea.pngGrundavgift avser själva abonnemangsavgiften. Den beror på vattenmätarens storlek.

Fyra.pngBostadsenhetsavgift (tidigare lägenhetsavgift) är en fast avgift som baseras på hur många bostadsenheter det finns i fastigheten. En normalvilla faktureras en (1) bostadsenhetsavgift. Ett flerfamiljshus består av flera bostadsenheter och faktureras därför flera bostadsenhetsavgifter.

För vissa kunder kan det finnas en rad för bruttoareaenhetsavgift. Den gäller lokaler som används för verksamhet. Varje påbörjad 150-tal m2 lokalyta motsvarar en (1) bruttoareaenhetsavgift.

För en viss typ av fastigheter betalas i stället en tomtyteavgift. Den gäller tomtarea som används för verksamhet. Varje påbörjad 100-tal m2 tomtyta motsvarar en (1) tomtyteavgift.

Avfall

End el av en faktura med avfallskostnader

Etta.pngHögst upp finns det tjänstnummer som används i vårt system för att enkelt hitta ditt kärl. Här hittar du också grundavgift som avser själva abonnemangsavgiften. Den beror på vilket abonnemang du valt. Du kan se storleken på dina kärl och hur många gånger per år du får tömt. För hushåll ingår de kostnadsfria besöken på återvinningscentralen i grundavgiften.

Tvåa.pngViktavgift är kostnaden för själva innehållet i ditt kärl. Du kan se vilket kärl och hur många kilo avfall som tömts, samt vilken dag avfallet tömdes.

Trea.pngLängs ner finns en summering av de tjänster du betalar för. Du som har enskilt vatten och avlopp har endast en summering för avfallstjänster.

Du som har:

  • Container

    Tjänstnummer finns för att vi ska hitta din container i vårt system. Du kan ange ditt tjänstnummer när du kontaktar oss.

    Här ser du din hyra för containern samt fast avgift för tömningen och vad innehållet i containern vägde vid tömningen. Priset visas per ton och du kan se datumen för tömningen.

  • Underjordsbehållare

    Här ser du kostnaden för tömningen av din underjordsbehållare och hur mycket avfallet i den vägde.

  • Miljörum/flera abonnemang

     

    Varje kärl eller abonnemang har ett specifikt tjänstnummer. Du kan säga tjänstnumret när du kontaktar oss så kan vi snabbt hitta dig i vårt system.

    Du betalar en grundavgift för varje bostadsenhet i din fastighet. En bostadsenhet är enkelt förklarat varje lägenhet eller avgränsad del av en byggnad där man kan bo. Grundavgiften baseras på det abonnemang du valt. I exemplet ovanför finns 71 bostadsenheter och abonnemanget innebär att miljörummet har källsortering.

    Du som har miljörum med full utsortering av förpackningar får bidrag från naturvårdsverket. Du ser beloppet för bidraget på fakturan. Du kan läsa mer om utsortering här: Förpackningar - Vivab.se

    Fakturadel avfall flera karl

    Om du har flera kärl, exempelvis i ett miljörum för lägenheter, kan du se dina kärl summerade på respektive rad för de olika kärltyper du har i ditt abonnemang.

    Exemplet ovan visar fyra 660-literskärl för restavfall och tre 140-liters matavfallskärl. Kärlen töms 52 gånger per år.

    Här finns också en summerad vikt för tömningarna av kärlen.

Har du frågor om din faktura?

Du är självklart välkommen att kontakta vår kundservice om du har frågor. Du kan också se om din fråga finns besvarad bland vanliga frågor och svar nedan.


Förbrukning av vatten - så funkar det

Vi fakturerar en beräknad förbrukning av vatten. De beräknade värdena utgår från tidigare avläsningar och därför kan det faktiska värdet bli annorlunda om du framöver använder mer eller mindre vatten.

Om du är nyinflyttad utgår vi från en schablonberäknad förbrukning på 140m2/år. Efter din första avläsning justeras den beräknade förbrukningen utifrån avläsningen.

Vi läser av vattenmätaren minst en gång om året, men ibland oftare där nätet för fjärravläsning är utbyggt. Vi byter successivt ut gamla vattenmätare till nya fjärravlästa.

  • Mina sidor

    Här kommer du till Mina sidor.

Mer att läsa

Mål och verksamhetsplan

  • Göm från sök: Nej
  • Ingress: Verksamhetsplanen är Vivabs viktigaste styrande dokument. I den samlar vi det som styr och påverkar vår verksamhet för att skapa en gemensam bild av hur Vivab arbetar framåt.

Meny

Mål och verksamhetsplan

Våra målområden

Målområde: En hållbar verksamhet

Strategiska mål

#1 - 2030 har vi en minimerad påverkan på klimat och miljö vilket bidrar till renare hav och vattendrag samt till den biologiska mångfalden.   

Vi minskar utsläppen för ett renare vatten och för en biologisk mångfald. Vi ställer högre krav på rening av både dricksvatten och avloppsvatten, har en god kontroll på vårt dricksvatten och minskar läckage i ledningsnätet samt bräddningen av pumpstationer. Våra avfallsmängder minskar och det avfall som uppstår har en låg klimat- och miljöpåverkan genom att avfallssystemen är effektivare och att avfallsfraktionerna är renare.

#2 - 2030 har vi en hållbar resursanvändning samt utvecklade cirkulära produkt- och materialflöden.

Vi använder fossilfri energi och drivmedel samt effektiviserar energianvändningen i våra processer. När vi upphandlar varor och tjänster gör vi det på ett hållbart sätt och säkrar att även våra leverantörer gör detsamma. Vi har en hållbar vattenanvändning i våra egna verksamheter genom att vi minskar användningen av dricksvatten och återanvänder vattnet. Vi tar tillvara näringsämnen och renar avloppsvattnet för återanvändning.

Vi är högre upp i avfallstrappan genom att vi samlar in och möjliggör fler fraktioner för återvinning och återbruk. Våra avfallstjänster är anpassade efter kundens vardag och gör det enkelt att göra rätt.

#3 - 2026 har vi minimerat säkerhetsriskerna och bygger motståndskraft, på våra anläggningar och i våra arbetssätt och processer.

Vi har ställt om för ett nytt omvärldsläge med nya säkerhetskrav samt konsekvenser av pågående klimatförändringar såsom torka och skyfall. Vi har motståndskraft genom en tydlig säkerhetskultur, en god krisberedskap och ett stabilt skydd vid våra anläggningar och för vår information.

#4 - 2026 har vi en trygg, attraktiv och hållbar arbetsplats med tydlig styrning, levande värdegrund och utvecklade arbetssätt.

Vi har stärkt organisationen inom områden som hållbarhet, kvalitet, säkerhet samt digitalisering och stabsarbete. Vi har en tydlig delegation och mandat, vi har ett tydligt och anpassat stöd samt moderna HR- och ekonomiprocesser. Våra medarbetare lever vår värdegrund, vi är vägledande, tillgängliga och inspirerande. Vi är en attraktiv arbetsgivare där både ledare och medarbetare trivs och kan utvecklas.

Vår värdegrund avspeglar sig när vi möter våra olika intressenter. Våra privatkunder och företagskunder upplever att de får ett bra bemötande och att deras ärenden hanteras rättssäkert och effektivt

Målområde: Ett hållbart samhälle

Strategiska mål

#5 - 2030 är Vivab en betydelsefull aktör som har en märkbar påverkan inom hållbar samhällsbyggnation.

Vi samverkar med andra aktörer och driver på utvecklingen av innovativa lösningar när vi planerar och bygger våra samhällen. Vi utgår från cirkulära system och ekosystemtjänster där vi tar tillvara våra gemensamma resurser. Vi har tagit initiativ till mer resurseffektiva VA-lösningar samt har påbörjat förverkligandet av ett resursverk. Vi bygger våra samhällen så att vi är mindre känsliga för variationer i nederbörd samt har med kundanpassade avfallssystem vid ny- och ombyggnation.

#6 - 2030 är våra invånare hållbara konsumenter som använder mindre vatten och minimerar sitt avfall.

Vi är goda förebilder för hållbara val och beteenden. Vi inspirerar våra konsumenter som värdesätter våra gemensamma resurser. Våra invånare köper mindre, återbrukar mer, reparerar mer och är sparsamma med vårt dricksvatten. Våra kunder ser sin roll i att hindra miljögifter och avfall från att hamna i naturen och i vattendrag. På samma vis bidrar våra fastighetsägare till en klok dagvattenhantering.

Vi har en taxa som premierar hållbara val och beteenden och vi ser en minskad vattenanvändning och ett minskat avfall.

#7 - 2030 har vi tillsammans med andra samhällsaktörer utvecklat vår infrastruktur och finansiering för att säkra våra leveranser och tjänster.

Vi har en långsiktig finansiering för hållbara anläggningar och investeringar i takt med växande kommuner. Vi har en säkrad vattentillgång, en stabil infrastruktur och utvecklade samarbeten i hela regionen. Vi har utvecklat en affärsmodell där vi också har avsättning från material och nya produkter.

Dokument

Följ oss!

På sociala medier delar vi med oss av hållbara tips, berättar om vår verksamhet och om våra lediga jobb. 

  Till Facebook

  Till LinkedIn

Mer att läsa

Carina - miljöarbetare

Bild på Vivabs medarbetare
  • Göm från sök: Nej
  • Ingress: Att få vara utomhus och möta alla härliga kunder. Det är det bästa med jobbet som miljöarbetare tycker Carina som tillbringar den största delen av sin arbetstid på återvinningscentralen Holmagärde i Varberg.

Meny

Carina - miljöarbetare

Mitt arbete

En vanlig dag på jobbet innebär bland annat att möta kunder vid infarten, svara på frågor och ta emot farligt avfall. Att ständigt plocka undan och städa är en annan del av arbetet, det är viktigt att det ser prydligt och rent ut på våra återvinningscentraler.

Carina är en öppen och social person och den del av jobbet som handlar om kundkontakt är den som hon tycker är allra roligast. Att möta kunden med ett leende och svara på alla typer av frågor är något våra miljöarbetare gör varje dag.

”Det finns inga dumma frågor, det viktiga är att vi sorterar rätt” säger Carina.

Just att våga fråga gäller både för kunden och som ny på jobbet på återvinningscentralen. Här är det självklart att man frågar om man inte kan eller vet något. Medarbetarna är hjälpsamma och Carina tycker att känslan av att man jobbar åt samma håll är stark i gruppen.

Att jobba som miljöarbetare

Det är bra om man gillar att prata med människor. Att både kunna lyssna och våga fråga är egenskaper som är bra att ha om man vill jobba som miljöarbetare. Dessutom är det en fördel att tycka om att vara utomhus och att ha ett miljöintresse. Carina återkommer ofta till miljöaspekten med hennes jobb, att det är ett väldigt konkret sätt att bidra till en bättre miljö.

”Det är viktigt med återvinning, det är framtiden det handlar om” säger Carina självklart.

"Det är viktigt med återvinning, det är framtiden det handlar om" säger Carina som är miljöarbetare på återvinningscentralen. 

Mer att läsa