Saknar du något? Tipsa oss här!

Hoppa till huvudinnehållet

Vatten & Miljö i Väst AB

Box 110
SE-311 22 Falkenberg

Besöksadress: Åkarevägen 10, Falkenberg

Epost: vivab@vivab.se
Tel: +46 (0)757-27 40 00

Vårt ledarskap

  • Göm från sök: Nej
  • Ingress: Som ledare på Vivab har vi vår grund i modellen Utvecklande ledarskap där vi strävar efter att vara ett föredöme, visa personlig omtanke och inspirera och motivera medarbetare.

Meny

Vårt ledarskap

Vi utgår ifrån och följer också vår värdegrund - vi är inspirerande, tillgängliga och vägledande!

Ledarfilosofi på Vivab

  • Vi bygger goda relationer och tillit

  • Vi coachar medarbetare till att leda sig själva

  • Vi är närvarande

  • Vi inspirerar och motiverar

  • Vi lyssnar aktivt och omvärldsbevakar

  • Vi vågar testa av varandra och våra erfarenheter

  • Vi sätter tydliga mål och planerar vägen dit

  • Vi återkopplar och följer upp

Tina Wilson
enhetschef Planering & GIS

För mig är det viktigt vara ett gott föredöme, att bygga tillit, goda relationer och skapa teamkänsla. Som chef på Vivab visar vi förtroende för medarbetarna. Vi leder genom gemensamma mål och med stor delaktighet.

Mer att läsa

Tillgänglighet

Meny

Tillgänglighetsredogörelse

Vivab har åtagit sig att göra vivab.se tillgänglig i enlighet med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Denna tillgänglighetsredogörelse gäller vivab.se i sin helhet.

Status

Denna webbplats uppfyller delvis lagen om tillgänglighet till digital offentlig service på grund av bristande punkter som kan läsas i tabellen nedan.

Otillgängliga punkter

Åtgärdas

Läsordningen följer inte den visuella ordningen

Vinter 2024

Kodad länkbeskrivningar är ibland på engelska

Vår 2025

Rubriksnivåer är inte alltid konsekventa

Vinter 2024.

Alla foton har inte beskrivande alt-texter

Vinter 2024.

Knappars funktion är inte tydlig. Namnet kan i vissa vara på engelska eller beskrivningen brista.

Vår 2025

Elementen i formulär är inte grupperade

Viår 2025

Ingen information till skärmläsaranvändare vid sökning i sökfältet, att dynamiskt innehåll uppdateras Kräver större insats, åtgärdas tidigast våren 2025

Kodad besrkrivning saknas på Iframes

Våren 2025
Alla filmer är inte textade Bedömning har tidigare gjorts att endast filmer med tal behöver textas.

Filmerna har ingen syntolkning

Tidigast våren 2025

Dokumenten är inte tillgänglighetsanpassade

Översyn kommer göras och innehåll flyttas till webbplats. Kvarvarande dokument kommer att tillgänglighetsanpassas. Åtgärdas tidigast våren 2025.

Så har vi testat tillgängligheten

Denna redogörelse är uppdaterad den 17 november 2023. Den utgår ifrån en granskning genonförd av Funka sommaren 2023.

Metoden som använts är den som EU-kommissionen har föreskrivit alla tillsynsmyndigheter att använda vid fördjupad kontroll av tillgänglighet i enlighet med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Det innebär att Funkas certifierade experter har genomför tester på samtliga relevanta krav i EN 301 549/WCAG 2.1 AA.

Återkoppling och kontaktinformation

Vi vill gärna att du meddelar oss om du inte kan använda webbplatsen. Om du upptäcker problem, anser att vi inte uppfyller lagens krav för tillgänglighet eller önskar få informationen på ett annat vis är du välkommen att höra av dig på något av följande sätt:

  • skicka e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • ringa till 0757-27 40 00

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Senaste versionen av webbplatsen publicerades den 2022-06-20.
Redogörelsen uppdaterades senast den 2023-11-17.

  • Mina sidor

    Här kommer du till Mina sidor.

Mer att läsa

Ditt ansvar vid en kris

  • Göm från sök: Nej
  • Ingress: Vatten är vårt viktigaste livsmedel. Om det uppstår brist på vatten är det viktigt att vara förberedd. De första dagarna ska du kunna klara dig på egen hand.

Meny

Ditt ansvar vid en oförutsedd händelse

Det kan du göra genom tappa upp vatten och förvara hemma på ett mörkt och svalt ställe. Tänk på att du måste kunna söka upp information om var du kan hämta vatten om vattenbristen blir långvarig. 

3-5 liter dricksvatten per dag

Varje person behöver minst 3–5 liter vatten per dag. Det räcker till dryck och det allra nödvändigaste de första dagarna. Efter några dagar behöver du tillgång till mer vatten. Om du har husdjur behöver även dessa vatten. Se till att ha en eller flera vattendunkar hemma för att underlätta hämtning av vatten.

Gör en plan för toalett och hygien

När vi inte har vatten i kranen under en längre tid kan vi heller inte använda toaletter och avlopp som vanligt. Då är det viktigt att ha en plan för hur du kan göra. Här har vi samlat råd och tips: Toalett och hygien vid en kris

Viktiga tips för din beredskap

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har mycket information om hur du kan förbereda dig för att klara en oförutsedd händelse, till exempel om du inte kan få vatten i kranen. Läs mer på deras webbplats: Tillgång till vatten vid kris (extern webbplats). 

Mer att läsa

Det här gör Vivab vid en kris

  • Göm från sök: Nej
  • Ingress: På Vivab har vi rutiner och planer för att hantera oförutsedda händelser som påverkar dricksvattnet.

Meny

Det här gör Vivab vid ett längre avbrott i vattenleveransen

Om vi inte kan leverera vatten via våra ledningar kan vi köra ut tankar med dricksvatten till våra kunder. Det kallas nödvatten. Detta kan exempelvis behövas om vi skulle råka ut för en större vattenläcka eller om dricksvattnet i ledningsnätet är obrukbart på grund av bakterier eller annat. 

Samhällsviktig verksamhet prioriteras

När vi kör ut nödvattentankar levereras dessa först till samhällsviktig verksamhet. Det är till exempel sjukhus, vårdcentraler, äldreboenden, skolor och förskolor. Det kan därför ta många timmar, upp till ett par dagar innan nödvattentankar ställs ut till alla platser för allmänheten. Du behöver se till att du har tillgång till vatten så att du klarar dig på egen hand de första dagarna vid ett långvarigt avbrott. 

Information om händelsen

Våra huvudsakliga kanaler vid en driftstörning är vår webbplats och via sms. Beroende på händelsens omfattning informerar vi även via våra kommuners webbplatser, Sveriges radio P4 Halland, Facebook samt via Myndighetsmeddelande.

Mer att läsa

Enklare betalning

Meny

Enklare betalning

E-faktura

E-faktura är en elektronisk faktura som skickas till din internetbank, där du kan se den. Alla betalningsuppgifter är redan ifyllda, du behöver bara godkänna betalningen. Tjänsten är kostnadsfri men du behöver vara ansluten till en internetbank.

Skaffa e-faktura via din internetbank:

Logga in på din bank och följ instruktionerna för e-faktura. För att hitta oss som fakturautställare kan du behöva söka på vårt namn. Enklast är att söka på "Vivab". Du får då upp två alternativ: 

  • Varberg Vatten/Vivab – för dig som bor i Varberg
  • FBGs vatten&renh/vivab för dig som bor i Falkenberg

Autogiro

När du ansluter dig till autogiro slipper du tänka på förfallodatum. Dina fakturor betalas automatiskt på förfallodagen. Det enda du behöver göra att se till att du har tillräckligt med pengar på kontot dagen innan. Du får ett besked i din brevlåda i god tid innan. Ansluter du dig till e-faktura får du ditt besked till din internetbank istället.

Anslut dig till autogiro i fem enkla steg

  1. Logga in på din internetbank.
  2. Leta upp autogiro. Oftast hittar du informationen om autogiro under samma flik där du betalar dina fakturor.
  3. Sök efter Vivab och välj sedan FAVRAB för Falkenbergs kommun eller VAVAB för Varbergs kommun. Hittar du inte oss via din bank ber vi dig kontakta din bank.
  4. Ange ditt betalarnummer (kundnummer).
  5. Signera. Klart!

Har du inte internetbank går det bra att kontakta vår kundservice.

Kombinera e-faktura och autogiro

Du kan också kombinera e-faktura och autogiro. Då kommer fakturan skickas elektroniskt till din internetbank och beloppet dras automatiskt utan att du behöver godkänna den, samtidigt som din e-faktura sparas där.

Kivra

Kivra är en digital brevlåda och kan jämföras med den vanliga fysiska brevlådan. Om du är ansluten till Kivra kommer din faktura digitalt i Kivra, det är både klimatsmart och säkrare. 

För dig som idag får din faktura via e-faktura/e-postfaktura fortsätter det som tidigare, även om du är ansluten till Kivra. Vill du istället ha fakturan i Kivra ska du avanmäla e-faktura via din bank och e-postfaktura till oss på Vivab.

  • Mina sidor

    Här kommer du till Mina sidor.

Mer att läsa