Meny
Hållbara evenemang och samarbeten
Planera i tid
Genom att redan i planeringen fundera på vilka resurser du behöver och vilket avfall ditt evenemang kommer skapa så kan du göra ditt evenemang mer hållbart. Vi kan hjälpa dig med frågor kring vatten och avfall, men också vad du kan göra för att minimera mängden av dem.
Vatten till evenemanget
Behöver du dricksvatten till evenemanget är det bra att ta kontakt med oss tidigt i planeringen. Det är viktigt att tänka på vad vattnet ska användas till, det är ett viktigt livsmedel som vi ska använda med omsorg.
Eftersom vatten är ett livsmedel finns det regler för vilken kvalitet vattnet ska ha för att du ska få använda det till mat och dryck. Det är därför viktigt att de slangar du använder är avsedda för livsmedelshantering och inte försämrar kvaliteten på vattnet.
Avfall från evenemanget
Redan i planeringsstadiet behöver du fundera över vilket avfall evenemanget kommer att ge upphov till. Vilken sorts material kommer användas och vad kan sorteras ut för att få så lite brännbart avfall som möjligt? Fundera på hur de olika typerna av avfall ska samlas in, om du behöver:
- bruna kärl för matavfall.
- görna kärl för restavfall (brännbart).
- andra kärl för till exempel förpackningar av glas och papper, glas eller pant.
Vivab kan leverera kärl för restavfall och matavfall
Vi kan hjälpa dig att tänka kring vilket sorts avfall som kommer uppstå och vad som kan sorteras ut. Vi kan även köra ut avfallskärl för restavfall (brännbart) och matavfall. Efter evenemangets slut tömmer och hämtar vi kärlen vi kört ut. Tänk även på att alla kärl ska vara lätta att köra fram till när det är dags för tömning och hämtning av dem.
Övrigt utsorterat avfall
Tyvärr har vi inte möjlighet att ta hand om det utsorterade avfallet, som förpackningar, glas eller pant. För att ordna behållare och hämtning av utsorterade avfallet rekommenderar vi att du tar kontakt med en privat avfallsaktör.
Ansök om samarbete vid evenemang
Vivab samarbetar i huvudsak med lokala aktörer, i Falkenberg och Varberg, som bedriver en samhällsnyttig verksamhet. Du som ansöker om samarbete ska kunna visa att din förening har eget pågående miljöarbete och kunna erbjuda en motprestation som går i linje med Vivabs vision.
Vivab kan, vid beviljad ansökan, erbjuda dricksvatten till evenemanget och rådgivning kring avfallshanteringen men har inte möjlighet till traditionell sponsring som innebär ekonomisk ersättning.
Ansökningstiden för sommaren 2023 har gått ut
Sista ansökningsdag för sommarevenemang var 31 maj. Ansökningar efter detta datum har vi inte möjlighet att behandla. Ansökningar som kommer in under hösten och vintern behandlar vi löpande.
På Mina sidor kan du ansökan om samarbete. Läs gärna Vivabs riktlinjer för samarbeten innan du skickar in din ansökan.
Dokument
Kontakta oss
Vivabs kundservice
E-post:
Telefon: 0757-27 40 00
Öppettider
Måndag: kl. 8-12 & 13-17
Tisdag: kl. 8-12 & 13-17
Onsdag: kl. 8-12 & 13-17
Torsdag: kl. 8-12 & 13-17
Fredag: kl. 8-12 & 13-15
Mina sidor
Här kommer du till Mina sidor.
Certifiera ditt hållbara evenemang
Vårt bästa tips är att du certifierar ditt evenemang som hållbart. Kolla in Greentime som erbjuder ett gratis planeringsvertyg och läs mer om hur du certifierar ditt evenemang.
Checklista för hållbara evenemang
Här är några av frågorna som du som arrangör behöver fundera på i din planering för att evenemanget ska bli hållbart.
- Behöver du vatten till ditt evenemang?
- Till vad behöver du vatten?
- Vad för sorts avfall kommer ditt evenemang skapa?
- Behöver du sopkärl för mat- och restavfall?
- Kan du sortera ut fler typer av avfall? Till exempel pappersförpackningar, pant och glas?
- Hur kan du minimera avfallet från evenemanget?
- Måste du använda engångsartiklar eller finns det något bättre alternativ?
- Om du verkligen måste använda engångsartiklar vilket material är de tillverkade av? Hur återvinns de?
- Vilka kan ta hand om avfallet från ditt evenemang?
Vill du ha mer tips och råd om hur du kan göra ditt evenemang mer hållbart? Välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig!