Saknar du något? Tipsa oss här!

Hoppa till huvudinnehållet

Vatten & Miljö i Väst AB

Box 110
SE-311 22 Falkenberg

Besöksadress: Åkarevägen 10, Falkenberg

Epost: vivab@vivab.se
Tel: +46 (0)757-27 40 00

Återvinning & avfall

  • Göm från sök: Nej
  • Ingress: Allt vi köper blir till slut avfall. Hur vi hanterar avfallet påverkar vår miljö. Vivab tar hand om ditt avfall, både hushållsavfallet och det du lämnar på våra återvinningscentraler och ser till att det hanteras på rätt sätt.
  • Datum för faktagranskning: 15 Januari

Meny

Återvinning och avfall

Små steg mot en hållbar framtid

Varje litet steg mot att minimera avfallet spelar en stor roll för vår planet. Genom att medvetet minska vår konsumtion och låta återvinna det avfall vi faktiskt har, bidrar vi till en hållbar framtid. En återvunnen produkt är en handling av omtanke för en grönare morgondag.

Återvinningskort för företag

  • Göm från sök: Nej
  • Sökord: återvinningskort företagskort företag
  • Ingress: Som företagare i Varbergs och Falkenbergs kommuner måste du använda ett företagskort för att få lämna avfall på återvinningscentralen. Du betalar per besök enligt gällande taxa. Besöken faktureras i efterhand.
  • Datum för faktagranskning: 15 Januari
  • Mina sidor:

Meny

Återvinningskort för företag

Ansök om företagskort

Företag och anda juridiska personer såsom ideella föreningar, ägare till flerbostadshus eller bostadsrättsföreningar kan ansöka om ett återvinningskort för sin verksamhet genom att fylla i e-tjänsten Beställ återvinningskort till företag. Det första kortet är kostnadsfritt, men behöver du fler kort tillkommer en avgift på 100kr exklusive moms per kort, enligt gällande taxa.

Kortets giltighetstid

Kortet gäller tillsvidare eller tills dess att det byts ut av Vivab. När du vill sluta använda ditt kort kontaktar du personalen på återvinningscentralen eller vår kundtjänst för att avaktivera kortet.

Anmäl förlust eller stöld

Tänk på att återvinningskortet är en värdehandling. Som företagare är du betalningsansvarig för kortet. Anmäl direkt ett borttappat eller stulet kort till vår kundservice.

Om företaget ändrar bolagsform eller adress

Det är viktigt att vi har rätt uppgifter om ditt kort. Om ditt företag ändrar bolagsform eller adress, kontakta vår kundservice.

  • E-tjänster

    Här kommer du till e-tjänsten

Bra att veta

  • Som företagare är det företagskortet du ska använda när du besöker återvinningscentralen, inte ett körkort eller ett återvinningskort för privathushåll
  • Den totala vikten får ej överstiga 3,5 ton eller 3 kbm per besök.
  • Det tillkommer en taxa på 44:- (exkl. moms)/m3 för ris och 72:- (exkl. moms)/m3 för trä som överstiger 3m3.

Mer att läsa

Avfall för företagare

  • Göm från sök: Nej
  • Ingress: För dig som har ett företag, verksamhet eller flerfamiljsfastigheter gäller speciella regler inom återvinning och avfall.
  • Datum för faktagranskning: 15 Januari
  • Mina sidor:

Meny

Avfall för företagare

Alla företag och verksamheter är enligt lag skyldiga att sortera ut sitt avfall. Det inkluderar matavfall, plast, papper, metall, glas, farligt avfall och el-avfall. Sedan 2024 gäller även krav på att förpackningsavfall ska sorteras ut separat och lämnas till entreprenör som du själv väljer.

Du kan inte lämna ditt företags förpackningar på en återvinningsstation utan behöver lämna dina förpackningar på en mottagningsplats.

Avfallsabonnemang

De som har en verksamhet eller äger flerfamiljsfastigheter kan bara välja abonnemanget ”Matavfall blir biogas”.  

I abonnemanget "Matavfall blir biogas" får du bruna kärl avsedda för matavfall och gröna kärl avsedda för restavfall. I abonnemanget ingår papperspåsar (9-liters) och en hållare avsedd för dessa påsar samt papperssäckar (45-liters). Vi har även säckställ, trattar och avrinningskit som kan beställas mot en kostnad enligt prislista. Hör av dig till oss om du vill beställa.

Alla ska sortera ut matavfallet

Det abonnemang som tidigare hette ”Osorterat avfall” finns inte längre då alla, enligt ny lagstiftning, ska sortera ut sitt matavfall. Undantag görs endast för verksamheter med godkänd dispens.

Restavfallet för sig

Som restavfall räknas till exempel det som blir efter städning från gemensamma utrymmen som lunchrum eller toaletter.

Förpackningar får inte läggas i restavfallet utan ska sorteras utifrån material – pappersförpackning, plastförpackning, metallförpackning färgat och ofärgat glas samt tidningar.

Har du större mängder restavfall kan en container vara ett alternativ. Du är välkommen att höra av dig till oss för rådgivning.

Avfallsentreprenör och vill samla in förpackningar och returpapper?

Vivab har infört ett auktorisationssystem för insamling av förpackningar och returpapper från flerbostadshus. Intresserade entreprenörer kan ansöka om att bli auktoriserade och teckna avtal med Vivab och därefter erbjuda insamling till flerbostadshus, bostadssamfälligheter och samlokaliserade verksamheter..

Ansök om auktorisation

Ansökan kan ske löpande. Entreprenörer som uppfyller kraven i föreskrifterna (se nedan) har möjlighet att ansöka om auktorisering. Så här gör du:

  1. Ladda ner ansökningsformuläret nedan
  2. Fyll i formuläret och låt behörig firmatecknare signera det
  3. Skicka det med e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Märk ämnesraden med texten ”Ansökan om auktorisation av förpackningar och returpapper”

Dokument

Skyltmaterial

Material körkort på återvinningscentralen

Material A3

Material A4

Material 30x30 cm
  • Mina sidor

    Här kommer du till Mina sidor.

Mer att läsa

Kostnad för avfall

Meny

Kostnad för avfall

Hämtning av hushållsavfall 

Alla fastigheter i Varbergs och Falkenbergs kommuner måste ha ett abonnemang för hämtning av hushållsavfall. I vissa fall kan man få dispens från Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen, detta är något du själva ansöker om. Alla fastigheter måste betala en grundavgift, även fastigheter befriade från hämtning. Alla helårsabonnemang får hämtning 26 gånger per år, medan du som väljer ett fritidsabonnemang får hämtning 13 gånger per år.

Välj mellan tre olika abonnemang  

  • Matavfall blir biogas 
  • Egen varmkompost
  • Osorterat  

Matavfall blir biogas

I abonnemanget ingår ett brunt kärl för matavfall på 140 liter och ett grönt kärl för restavfall på 190 liter. Detta är det abonnemanget som de flesta av våra kunder väljer och det som är bäst för miljön. 

  • Kostnad i Falkenbergs kommun

    Avgifter enligt taxa för 2025.

    • Grundavgiften: 1279,82 kronor per år
    • Viktkostnaden: 4,55 kronor per kilo 
  • Kostnad i Varbergs kommun

    Avgifter enligt taxa för 2025.

    • Grundavgift: 1135,26 kronor per år 
    • Viktkostnaden: 4,55 kronor per kilo

Varmkompost

Abonnemanget varmkompost innebär att du fortfarande har ett grönt kärl för restavfall på 190 liter, men i stället för ett brunt kärl för matavfall har du en egen kompost.

Tänk på att abonnemanget ”Egen varmkompost” innebär att du måste anmäla att du använder varmkompost till Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun och att du själv köper och sköter behållaren. En handläggningsavgift tas ut av Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun.

  • Kostnad i Falkenbergs kommun

    Avgifter enligt taxa för 2025.

    • Grundavgiften: 1463,54 kronor per år  
    • Viktkostnaden: 7,10 kronor per kilo
  • Kostnad i Varbergs kommun

    Avgifter enligt taxa för 2025.

    • Grundavgift: 1297,44 kronor per år 
    • Viktkostnaden: 7,10 kronor per kilo

Osorterat

Abonnemanget osorterat innebär att du endast har ett kärl för allt ditt avfall. Då slänger du både det restavfallet och ditt matavfall i det gröna kärlet. Då alla, enligt ny lagstiftning, ska sortera ut sitt matavfall kommer detta abonnemang att upphöra under 2026.

  • Kostnad i Falkenbergs kommun

    Avgifter enligt taxa för 2025.

    • Grundavgiften: 2418,82 kronor per år  
    • Viktkostnaden: 8,75 kronor per kilo
  • Kostnad i Varbergs kommun

    Avgifter enligt taxa för 2025.

    • Grundavgift: 2113,11 kronor per år 
    • Viktkostnaden: 8,75 kronor per kilo

Slamtömning

Kostnaden för slamtömningen finns angiven i avfallstaxa för hämtning av hushållsavfall för respektive kommun.

Återvinningscentraler

Det är olika regler för privatpersoner och företag som besöker våra återvinningscentraler. I Varberg och Falkenberg behöver privatpersoner använda sitt körkort och företag ett företagskort, men det är bara företag som betalar för sina besök. Privatpersoner har 15 fria besök kopplade till , det gäller oavsett om du bor i villa, fritidshus eller sitt hushåll. Om du som privatperson har använt alla dina besök för året kan du självklart fortfarande lämna avfall på återvinningscentralen men då mot en avgift på 250 kronor per besök enligt gällande taxa.

Trädgårdsavfall

I ett flertal områden i Varbergs och Falkenbergs tätorter erbjuder vi abonnemang för hämtning av trädgårdsavfall. Kostnaden för hämtning av trädgårdsavfall finns i broschyren Taxa återvinningscentraler och grönavfall. 

Avfallstaxor

Detta går pengarna till

Grundavgiften du betalar går till:

  • drift av återvinningscentraler
    Insamling och hantering av farligt avfall
  • täckning av deponier
  • administration och utveckling

Den rörliga avgiften du betalar finansierar:

  • insamling
  • transport
  • behandling av hushållsavfallet
  • Mina sidor

    Här kommer du till Mina sidor.

Mer att läsa

Tömning av slam

  • Göm från sök: Nej
  • Ingress: Vivab har det övergripande ansvaret för slamtömning i Varbergs och Falkenbergs kommuner. Om du har en slamavskiljare, sluten tank, minireningsverk eller annan enskild avloppsanläggning så ska den tömmas genom Vivab. Vi i vår tur anlitar en entreprenör – Pettersons Miljö som sköter all tömning.
  • Datum för faktagranskning: 15 Januari
  • Mina sidor:

Meny

Tömning av slam


Boka om tiden för tömning

Behöver du omboka tiden eller beställa en extra tömning tillkommer en avgift enligt gällande taxa. Ombokning eller beställning gör du via vår e-tjänst på Mina sidor eller via vår kundservice.  

Vill du ha en längre intervall mellan dina tömningar behöver du ansöka om detta hos Miljö och hälsa i respektive kommun. Ansökan är förenat med en kostnad. 

Säker tömning av din slambrunn

För att vi ska kunna hämta ditt hushållsavfall och tömma din slambrunn behöver vi tillsammans se till att det sker på ett säkert sätt.  

Säker tömning kan innebära att de som utför arbetet inte behöver backa sitt fordon och då riskerar att köra på personer eller egendom i omgivningen. Det är därför viktigt att du säkerställer att fordonen kan köra och vända säkert där du bor.

Behövs akut slamtömning kväll eller helg?

Kontakta Petterssons Miljö
Tel: 035 - 260 42 00

Din brunn töms inom 24 timmar. Utöver den ordinarie tömningsavgiften tillkommer en avgift för akut tömning. Du kan också vända dig till Petterssons Miljö om du har specifika frågor om din tömning.

  • Mina sidor

    Här kommer du till Mina sidor.

Hur vet jag att det är dags för tömning?

Sluten tank

Det brukar lysa en lampa vid tanken som visar när den är full och i behov av tömning. Tänk på att se över din tank så att larmanordningen fungerar. Kontakta Vivabs kundservice för beställning av slamtömning.

Slamavskiljare

Tömning av slamavskiljare ska ske minst en gång per år enligt kommunernas renhållningsordning. Du får ett meddelande cirka en vecka innan vi kommer och tömmer slamavskiljaren.

Dokument

Digital avisering

Vi vill minska våra pappersutskick och kommunicera mer digitalt! Sedan 1 oktober 2023 aviserar vi din slamtömning enbart via e-post eller sms – inga fler pappersaviseringar.

För att du ska få reda på när slamtömning är planerad behöver du ange e-post och mobilnummer. 

Lämna kontaktuppgifter här via vår e-tjänst

Du behöver ha ditt personnummer och ditt kundnummer (finns på din faktura) tillgängligt när du loggar in.

Mer att läsa